دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
تاریخ، ادب و فرهنگ گیلانیان در دوره کار کیاییان بررسی می‌شود

نخستین همایش از سلسله همایش‌های «دولت‌ها و سلسله‌های محلی ایران» با عنوان «تاریخ، ادب و فرهنگ گیلانیان در دوره کار کیاییان» در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی با هدف شناخت تاریخ اقوام ایران، همایش‌هایی را با عنوان «دولت‌ها و سلسله‌های محلی ایران» با همکاری دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقوام، مذاهب و اقلیت‌های دینی برگزار می‌کند.
نخستین همایش از این همایش‌ها به استان گیلان و سلسله کار کیاییان، تحت عنوان «تاریخ، ادب و فرهنگ گیلانیان در دوره کار کیاییان» اختصاص یافته است.

سخنرانان افتتاحیه این همایش، سید کاظم موسوی بجنوردی، رییس مرکز دایره‌‌المعارف بزرگ اسلامی و علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقوام، مذاهب و اقلیت‌های دینی و سخنران ویژه این نشست، محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهوری است.

علاوه بر این، مقالات «سهم گیلانیان در خدمت به زبان و ادب فارسی»، «سهم اسیری لاهیجی در معرفی و گسترش حکمت ایرانی»، «روابط مرعشیان و کار کیاییان» و «گسترش تشیع در گیلان در دوره کار کیاییان» به ترتیب از سوی احمد سمیعی گیلانی، اصغر دادبه، سید صادق سجادی و احمد پاکتچی به این همایش ارایه شده است.

آل‌کیا و یا سادات ملاطی، خاندانی ایرانی در گیلان و دیلمستان بودند که از قرن هشتم هجری به بعد تا زمان صفویان حکومت کردند. نسب این سادات به امام سجاد(ع)، امام چهارم شیعیان باز می‌گردد و به فرمانروایان این سلسله کارکیا اطلاق می‌شد.

این همایش قرار است از ساعت 9 و 30 دقیقه تا 13 جمعه (25 بهمن‌ماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن، وابسته به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به نشانی نیاوران، کاشانک برگزار شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها