جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
«اجتماعیون عامیون» واژه‌های عجیب ندارد!

سهراب یزدانی، پژوهشگر شایسته تقدیر سی‌ویکمین جایزه کتاب سال گفت: به نظرم «اجتماعیون عامیون» از نظر موضوع و شیوه نگارش توجه داوران را جلب کرد چرا که علاوه‌بر مستند بودن و بی‌طرفی از واژه‌های عجیب در آن استفاده نکردم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «اجتماعیون عامیون» تالیف سهراب یزدانی در سی‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد. این اثر چندی پیش نیز در ششمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد شایسته قدردانی در گروه تاریخ‌نگاری شده بود. 

سهراب یزدانی که به‌دلیل بی‌اطلاعی از انتخاب اثرش در جایزه کتاب سال و در مراسم اختتامیه این جایزه حضور نداشت، اظهار کرد: متاسفانه اطلاعی مبنی‌بر انتخاب اثرم در این جایزه نداشتم و پس از پایان مراسم از این مساله آگاه شدم. برای تالیف «اجتماعیون عامیون» چندین سال کار کرده بودم اما پس از انتخاب در جایزه جلال آل‌احمد نمی‌دانستم در روند بررسی آثار جایزه کتاب سال نیز قرار گرفته باشد. از سوی دیگر بیشتر فکر می‌کردم آثاری که برای داوری در جایزه کتاب سال انتخاب می‌شوند دارای موضوع‌های رسمی‌تری هستند. 

اشتباه‌های تاریخی درباره «اجتماعیون عامیون» وجود داشت

این پژوهشگر جامعه‌شناسی سیاسی‌ درباره این‌که دلیل انتخاب اثرش را در جایزه سال چه می‌داند؟، بیان کرد: به نظرم «اجتماعیون عامیون» به‌دلیل موضوع و شیوه مورد توجه داوران قرار گرفت. به‌طور معمول سعی می‌کنم با دقت بنویسم، از واژه‌های عجیب استفاده نکنم تا حد امکان کتاب خوش‌خوان و راحت باشد. از سوی دیگر موضوع کتاب به مساله‌ای می‌پردازد که در تاریخ ایران به‌خوبی مطرح و مشخص نشده است. هنگام مطالعه گروه «اجتماعیون عامیون» متوجه شدم که اشتباه‌های بسیاری درباره آن‌ها در کتاب‌ها و پژوهش‌های دیگر وجود دارد، بنابراین تصمیم گرفتم تا این فرقه و اعضای آن مانند تقی‌زاده را به‌صورت کامل‌تری به جامعه علمی معرفی کنم. 

وی در ادامه با ابراز خوشحالی از انتخاب اثرش در جایزه کتاب سال گفت: این امر باعث می‌شود تا انگیزه بیشتری در حوزه پژوهش داشته باشم و هنگامی که اثری دو جایزه را به خود اختصاص داده، طبیعتا باعث خواهد شد تا نویسنده‌اش در تحقیقات آینده دقت بیشتری صرف کند. پدیده‌های تاریخی از مسایلی به‌شمار می‌آیند که باید با استفاده از منابع دقیق و بر اساس بی‌طرفی پژوهش و تالیف شوند. 

روند تبادل کتاب با دانشگاه‌های خارجی پیگیری شود

یزدانی درباره این سوال که آیا تصمیم دارد کتابش را به زبان‌های دیگر نیز ترجمه کند؟، اظهار کرد: این کتاب بیشتر برای متخصصان حوزه‌های مرتبط مانند تاریخ، جامعه‌شناسی سیاسی و علوم سیاسی ایران تدوین شده و پژوهشگران خارج از ایران که معمولا با زبان فارسی آشنا هستند اما به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی در خارج از ایران ارتباط داشته باشد و مانند گذشته به خرید و تبادل کتاب اقدام کند. در چند سال اخیر متاسفانه روند تبادل کتاب‌های دانشگاهی متوقف شده بود و امیدوارم این مساله دوباره از نو آغاز شود.

این پژوهشگر با بیان این‌که تا جایی که توانستم از اسناد و اعلامیه‌های موجود استفاده کردم،‌ افزود: اسناد گروه اجتماعیون عامیون به‌ویژه در آرشیوهای کشورهای آذربایجان و گرجستان موجودند و از این دسته اسناد استفاده کردم اما در هر حال اسناد دیگری نیز وجود دارند که به‌دلیل دسترسی نداشتن نتوانستم از آن‌ها در پژوهشم بهره ببرم. در حال حاضر روی کتابی با موضوع مجالس اول و دوم شورای ملی، علل بسته شدن مجلس دوم و مساله استبداد صغیر، همچنین برخورد دولت و مجلس در این‌باره در حال پژوهش هستم. 

همزمان با برخاستن جنبش مشروطه‌خواهی، گروهی از ایرانیان قفقاز حزبی سیاسی «فرقه اجتماعیون عامیون ایرانیان» را تشکیل دادند. شعبه‌های این سازمان در چند شهر قفقاز و ایران ریشه دواند و اجتماعیون در صحنه‌های  سیاسی کشور به صورت عنصری پرتلاش و تاثیرگذار درآمدند اما چگونگی ایجاد، ماهیت، و پیوندهای سازمانی و فکری فرقه اجتماعیون چندان روشن نیست. یزدانی در «اجتماعیون عامیون» تلاش کرده تا به فرضیه‌هایی که درباره شکل‌گیری این سازمان وجود دارد، پاسخ دهد. 

سهراب یزدانی، متولد ۱۳۲۸، دارای دکترای جامعه‌شناسی سیاسی‌ از دانشگاه کیل انگلستان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم است. «کسروی و تاریخ مشروطه ایران»، «صوراسرافیل، نامه آزادی»، «مجاهدان مشروطه» و «اجتماعیون عامیون» کتاب‌هایی هستند که تاکنون از وی منتشر شده‌اند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها