چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
حسن بنیانیان کتاب «پیوست فرهنگی» را نوشت

کتاب «پیوست فرهنگی (ابهام زدایی و گفتمان‌سازی)» نوشته حسن بنیانیان با موضوع بررسی و شناخت سیاست و مدیریت فرهنگی ایران از سوی انتشارات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «پیوست فرهنگی» از هشت فصل تحت عنوان هشت نشست تشکیل شده است که به بحث پیرامون برنامه‌ریزی و آینده‌نگری درباره سیاست و مدیریت فرهنگی ایران می‌پردازد.

نشست اول، بحثی درباره سابقه پیوست‌نگاری فرهنگی در کشورها، درآمدهای نفتی به عنوان یکی از علل بی‌توجهی به پیوست‌نگاری در ایران و راه‌اندازی جریان پیوست فرهنگی است.

خلاصه نکته‌های نشست دوم کتاب شامل عوامل نه‌گانه اهمیت فرهنگ در جمهوری اسلامی،‌ عوامل هفت‌گانه کم‌توجهی به فرهنگ، تاثیر نخبگان در مطالبه توجه به فرهنگ و... می‌شود.

نویسنده در نشست سوم به مباحثی از جمله محتوای پیوست‌های فرهنگی، آغاز پیوست فرهنگی با اتکا به انگیزه مدیران و‌ همسویی مشاور پیوست‌نگار فرهنگی با مشاور طراحی در طرح‌های عمرانی پرداخته است.

نشست چهارم، موانع فرهنگی پیوست‌نگاری فرهنگی، احساس موقتی بودن مدیران و ضعف آینده‌نگری مدیران اجرایی را مطرح می‌کند.

کتاب «پیوست فرهنگی» در پنجمین نشست از هشت نشست به بیان نکاتی درباره پیوست فرهنگی، تسریع‌بخش برپایی تمدن اسلامی، افکار عمومی و نیز فطرت انسانی به عنوان پشتوانه پیوست‌نگاری فرهنگی، فرصت‌های فرهنگی برای پیوست‌نگاری فرهنگی و... می‌پردازد.

بنیانیان در ششمین نشست کتاب آثار مثبت فرهنگی و همچنین جامعه را به مخاطب توضیح داده و در نشست هفتم به بحث درباره آسیب‌های احتمالی فرهنگی پیوست‌نگاری فرهنگی، انتظار از شورای نگهبان در رابطه با پیوست فرهنگی و... می‌پردازد.

فصل پایانی کتاب «پیوست فرهنگی (ابهام زدایی و گفتمان‌سازی)» تحت عنوان «نسبت فرهنگ، دولت و مسایل آن» مباحث مربوط به این مبحث را بیان می‌کند.

نویسنده در قسمتی از این کتاب می‌نویسد: «فرهنگی که در این کتاب مد نظر است، نظام‌واره‌ای از اعتقادات، باورها، ارزش‌ها، هنجارها، آداب و الگوهای ریشه‌دار و دیرپا و نمادها و مصنوعات که ادراکات، رفتار و مناسبات جامعه را جهت و شکل می‌دهد و هویت آن را می‌سازد.»

کتاب «پیوست فرهنگی (ابهام زدایی و گفتمان‌سازی)» نوشته دكتر حسن بنیانیان، رییس كمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در 164 صفحه و به قیمت پنج هزار تومان از سوی انتشارات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها