چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
انتشار 14 میلیون جلد کتاب‌ برای ایستگاه مطالعه در طول یکسال

منصور واعظی در مراسم نخستین سالروز افتتاح طرح ملی ایستگاه مطالعه گفت: در طول یکسال بیش از 14 میلیون جلد کتاب برای ایستگاه‌های مطالعه منتشر کردیم .*

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سالروز افتتاح طرح ملی ایستگاه مطالعه صبح امرروز چهارشنبه( 16 بهمن ماه) با حضور منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجدالدین‌معلمی، معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، احمد آریایی نژاد، نماینده مردم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی و سید مرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و ناصر فیض، شاعر و طنز‌پرداز کشور در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد. 

حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این مراسم عنوان کرد: مقایسه سطحی میان کشور‌هایی جهان سوم و پیشرفته نشان می‌دهد که 30 درصد جمعیت جهان در کشور‌های پیشرفته هستند اما 70 درصد چاپ و نشر کتاب را در جهان در اختیار دارند در حالی که 70 درصد جمعیت جهان در کشور‌های در حال توسعه هستند.

وی گفت:‌اکنون شمارگان کتاب در کشور‌های پیشرفته مانند فرانسه بیش از 300 هزار جلد است در حالی که در ایران به غیر از کتاب‌های رمان جنگی و دفاع مقدس که رهبری خود توجه ویژه‌ای به این حوزه دارند و بر روی کتاب‌های منتشر شده آن‌ها تقریظ می‌نویسند و شمارگان آن‌ها از سه تا 10 هزار جلد بالاتر نمی‌روند.

هر 10 ایرانی یک کتاب در سال خریداری می کند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هر 10 ایرانی یک کتاب در سال می‌خرد، گفت: در این شرایط آمار سرانه مطالعه متفاوت است از هفت دقیق تا 15 دقیقه ذکر می‌شود که به طور حتم مناسب با توجه به گسترش شبکه‌های مجازی و اینترنت کتابخوانی کاغذی هم مشتاقان کمتری پیدا کرده است و این مطالعه کتاب به شیوه سنتی را هم باز کاهش می‌دهد.

حسینی با بیان این‌که عوامل متعددی در کتابخوانی تاثیر گذارند، گفت: سرمایه‌گذاری بر روی کتابخوانی خانواده‌ها، ورود آموزش وپرورش و کتابخوان کردن گروه پیش دبستانی و دبستانی و برنامه های صدا وسیما با تبلیغات کتاب می‌توانند کتابخوانی را پیش ببرند.

وی عنوان کرد: مسوولان اجرایی نقش مهمی در کتابخوان کردن مردم دارند و بهتر است رییس جمهوری در سخنرانی های خود به امر معرفی کتاب بپردازد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره ریاست واعظی بر نهاد کتابخانة‌های عمومی کشور مشکل ورود و گسترش کتاب‌های انحرافی را به جامعه نداشتیم. 

در یکسال بیش از 14 میلیون جلد کتاب برای ایستگاه‌های مطالعه منتشر کردیم

واعظی در این مراسم عنوان کرد: ایده تشکیل طرح ملی ایستگاه مطالعه بعد از دیدار مقام معظم رهبری با کتابداران شکل گرفت. این طرح 16 بهمن ماه سال گذشته افتتاح شد و در سالگرد این افتتاح این ایستگاه‌ها به 600 سازه در کشور رسیده و با اجرای فاز ششم و افتتاح 90 ایستگاه دیگر، این تعداد به 690 ایستگاه خواهد رسید. 

وی گفت: امروز شاخص‌های کتابخوانی تغییرات اساسی کرده است. سال 1386 تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی کمتر از یک میلیون نفر بود امروز به دو میلیون و 500 هزار نفر رسیده است. تعداد کتابخانه‌های هزار و 600 باب بود اما امروز 3120 باب شده و کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی از 14 میلیون جلد کتاب به 37 میلیون جلد افزایش پیدا کرده است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: محتوای کتاب‌های ایستگاه مطالعه را با دقت زیادی انتخاب کردیم. این اثار شامل 9 عنوان مخاطب محور و 6 عنوان موضوع محور است.

واعظی اظهار کرد: در طول یکسال بیش از 14 میلیون جلد کتاب برای ایستگاه‌های مطالعه منتشر کردیم و نکته قابل تامل این است که این تعداد آثار برابر کل مجموع کتاب‌هایی است که در زمان ورودم در کتابخانه‌های عمومی وجود داشت.

وی عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی بدون هیچ گونه فعالیت سیاسی 14 میلیون جلد کتاب را بر خلاف توزیع پر از التهاب سبد‌های کالا در نهایت آرامش میان ایستگاه‌های مطالعه توزیع کرد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در طول هفت سال 1520 کتابخانه ازسوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ساخته شد که شاید 100 باب از این کتابخانه‌ها هم توسط دولت ساخته نشده است.

فیض، شاعر و طنزپرداز کشورمان در این مراسم با ابراز خرسندی از اجرای طرح ملی ایستگاه مطالعه گفت: بنده به عنوان ککسی که به طور حرفه‌ای با کتاب، شعر و ادبیات سر و کار دارم معتقدم طرح ملی ایستگاه مطالعه بر خلاف سایر طرح‌هایی که تاکنون اجرا شد و با شکست مواجه شد؛ موفق بوده است.

وی با تاکید بر این‌که در کشوری که اخلاقیات و ارزش‌ها باید حرف نخست را مطرح کنند، پدید آوردن کار طنز بسیار مشکل است، گفت: در جریان سفر در فرودگاه عناوین کتاب‌های ایستگاه مطالعه را برسری کردم و متوجه کار کارشناسی بر روی انتخاب این آثار شدم.

کتابداران مظلومند و به حقوق کم قانع، آن‌ها دریابید!

آریایی نژاد، نماینده مردم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به مشکل یکی از کتابداران شهرستان ملایر که با مشکل بازنشتگی رو به رو است، گفت: حضور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم فرصتی است تا تاکید کنم کتابداران را دریابید؛ این گروه به حقوق کم قانع هستند اما شان آن‌ها بالاتر از این حرف‌هاست.

طرح ملی ایستگاه مطالعه سیار شود 

وی با پیشنهاد راه ‌اندازی ایستگاه مطالعه سیار که همان طرح کتابخانه سیار است، گفت: طرح ملی ایستگاه مطالعه خوب است اما بهتر است در قالب یک ماشین سیار به شهر‌ها و روستاهای کشور هم این کتاب‌ها ارسال شود تا این طرح فراگیر‌تر شود.

نماینده مردم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است عناوین و سرفصل‌هایی از کتاب‌هایی که برای مشکلات مختلف مردم در حوزه‌های مختلف مناسب است، به صورت سرفصل و عنوانی در بالای این سازه‌های ایستگاه مطالعه نصب شود تا مردم با پیشنهاد کتاب‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون شرکت کنند.

آریایی نژاد اظهار کرد: از نشانه‌های افراد موفق انجام مطالعات روزانه است که در این میان مطالعه اختیاری و اجباری مباحثی متفاوت هستند. مطالعه اجباری شامل درس خواندن دانش آموزان و دانشجویان است و گاه برای آماده کردن یک سخنرانی و تحقیق مجبور به استفاده از کتاب می‌شویم اما مطالعه اختیاری ارتباط تنگاتنگی با یادگیری دارد.

وی با بیان این‌که مطالعه انسان را به تفکر واردار می کند، گفت: علم هر گاه در خدمت بشریا باشد مفید است. متاسفانه یکی از آفات غذای روح که بر خلاف غذای جشم کمتر به آن پرداخته می‌شود، روی آوردن به کتاب‌های ترجمه و خارجی است که القا کننده فرهنگ بیگانه هستند در حالی که : توجه و تاکید ما باید بر روی مکتوبات داخلی و بومی باشد.

نماینده مردم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در فرهنگ دینی با مطالعه قرآن متوجه می‌شویم که نام کتاب 232 بار در قرآن آمده است و در کشور که دین آن اسلام و معجزه پیامبر آن کتاب است بیاد اقبال و شور کتابخوانی افزایش پیدا کند.

معلمی، معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم اظهار کرد: هنگامی که ایده اجرای طرح ملی ایستگاه مطالعه مطرح شد گمان نمی کردیم با وجود طرح‌های شکست خورده پیشین این طرح با موفقیت اجرا شود.

وی عنوان کرد: کشور ایران با 80 میلیون جمعیت قادر نبود با سه هزار و 120 کتابخانه عمومی به تنهایی مردم را به سمت کتابخوانی هدایت کند و ایجاد ایستگاه‌های مطالعه و آوردن کتاب به مکان‌های عمومی با همدلی مسوولان نهاد کتابخانة‌های عمومی پیش رفت.

معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره تعداد ایستگاه‌های مطالعه گفت: اکنون بیش از 5/13 میلیون جلد کتاب برای ایستگاه‌های مطالعه منتشر کردیم. تعداد این ایستگاه‌ها اکنون 600 سازه است و امروز فاز ششم ایستگاه‌های مطالعه را در کشور شروع می‌کنیم.

معلمی با بیان این‌که هر دو ماه یکبار کتاب‌های ایستگاه مطالعه تغییر می‌کند، اظهار کرد: موسسه کتاب شنر به صورت ماهیانه بیش از دو میلیون جلد کتاب را برای ایستگاه‌های مطالعه منتشر می کند و با گستره توزیع کتاب‌های ایستگاه مطالعه این آثار با جابه‌جایی کتاب‌های فازهای مختلف در اختیار همه افراد قرار می‌گیرد.

درپایان این مراسم از شش نویسنده برتر شش دوره کتاب‌های استگاه مطالعه تقدیر شد علیرضا لبش، سید فرخ زند وکیلی، علیرضا برازش، عبدالحریم سعیدی راد، محمد کاظم رستمی و امید مهدی نژاد از جمله نویسندگانی بودند که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها