سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۹

کتاب «رنگ‌، رنگ، جنگ» نوشته محسن حسام مظاهری از سوی نشر آرما منتشر شد. این کتاب نقاشی‌های دوران کودکی نگارنده را که در جنگ تحمیلی سپری شده است، در بر دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محسن حسام‌مظاهری در کتابی با عنوان «رنگ، رنگ، جنگ» به نقاشی‌هایی پرداخته است که خودش در دوران کودکی تحت تاثیر جنگ تحمیلی ترسیم کرده.

حسام مظاهری که پیش از این آثاری چون «مامور سیگاری خدا» و «رسانه شیعه» را نوشته، متولد 1361 است. کودکی او همانند بسیاری از فرزندان دهه 60 هجری شمسی در جنگ تحمیلی سپری شده و کتاب تازه او در واقع روایت یکی از بچه‌ها دوران جنگ است.

کتاب «رنگ، رنگ، جنگ» حدود 60 نقاشی به سلیقه حسام مظاهری که معیار‌های هنری و فنی در آن مداخله‌ای نداشته است را در بر دارد.

بنا بر آن‌چه در مقدمه کتاب به قلم علیرضا کمری آمده است، «آن‌چه این نقاشی‌ها ـ و هزاران هزار نمونه‌های مشابه‌شان كه در گذر زمان از بين رفته‌اند يا در بايگانی‌های شخصی و سازمانی خاک می‌خورند ـ را اهميت می‌بخشد، ارزش تاريخی و اسنادی‌شان است: به عنوان سندهايی از حيات اجتماعی ايران بعد از انقلاب. از منظری ديگر، همچنين، اين نقاشی‌ها پر است از دلالت‌های نشانه‌شناختی و گفتمانی. غلبه مضامين و نمادهای سياسی و «انقلابی» در اين نقاشی‌ها، تصويری از «سياست كودكانه»‌ای را پديدار می‌سازد كه تحليل و واكاوی آن، نيازمند پژوهشی مستقل است.»
 
حسام مظاهری در میان این نقاشی‌ها دلنوشته‌ و خاطره‌هایی از دوران جنگ تحمیلی را هم روایت کرده است.

در بخشی از خاطرات کتاب «رنگ، رنگ، جنگ» می‌خوانیم: «جنگ زودتر از من به دنیا آمد؛ دو سال زودتر از من. و وقتی به مدرسه رفتم، شیپور پایان جنگ را زدند. این یعنی کودکی‌ام در دامنِ جنگ گذشت. آنچه از این دایه‌ی ناخواسته و نا مهربان در خاطرم است، صدای آژیر خطر است و دویدن به پناهگاه و موشکی که در کوچه پشتی‌مان فرود آمد و آتش‌سوزی و شب‌های نبودنِ پدر و تنهایی و اضطراب و ترس و ترس و ترس و همین. جنگ مهمان ناخوانده‌ای بود که از پنجره پشتی وارد دنیای کوچک کودکی من شده بود و نمی‌شد ندیدش. چون همه جا بود. از خانه، تا کوچه، تا خیابان، تا اسباب‌بازی‌ها، تا کتاب‌های شعر و قصه، تا سروده‌ها و بازی‌های آمادگی «غنچه‌های انقلاب» و تا برگ برگ دفتر نقاشی. جنگ در کنار مادر، پدر و خانم معلم و دیگران، خودش یک شخص بود در زندگی من و هم‌نسلانم. نسل من، بدون آن‌که فرصت انتخابی داشته باشد، از وقتی چشم باز کرد جنگ را عضوی از دنیای خود دید. عضوی که تا سال‌ها بعد هم حضورش حس می‌شد...»

انتشارات آرما اين كتاب مصور رنگی را با شمارگان هزار نسخه، 112 صفحه، قطع رقعی و به بهای 85‌ هزار ریال منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها