سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
فراخوان مقاله همایش «نقد و معرفی منابع صحابه‌نگارانه»

گروه رجال و خاندان‌های اسلامی پژوهشکده تاریخ اسلام، فراخوان مقاله همایش «نقد و معرفی منابع صحابه‌نگارانه» را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گروه رجال و خاندان‌های اسلامی پژوهشکده تاریخ اسلام درصدد است همایشی را با عنوان «نقد و معرفی منابع صحابه‌نگارانه» در خردادماه 1393 برگزار کند. 

برخی محورهای همایش عبارتند از «روش‌های صحابه‌نگاران»، «گرایش‌های فکری صحابه‌نگاران»، «شیوه‌ها و اشکال صحابه‌نگاری (شکل ظاهری و ساختاری: طبقات، انساب و ...)»، «تاثیر جریان‌های حدیث‌گرایی بر صحابه‌نگاری(شیعی، معتزلی و... )»، «جایگاه زنان در صحابه‌نگاری» و «الزامات و بایسته‌های صحابه‌نگاری و صحابه پژوهشی». 

از دیگر محورهای این همایش می‌توان به «جغرافیای صحابه‌نگاری (شباهت‌ها و تفاوت‌ها: حجازی، عراقی، اندلسی، شامی و...)»، «انگیزه‌ها و اهداف صحابه‌نگاران»، «مطالعات و پژوهش‌های صحابه‌نگارانه (در جهان غرب و در جهان اسلام)»، «کارکردهای منابع صحابه‌نگارانه (حدیثی، فقهی، رجالی، تفسیری و ...)»، «تلاش برای یافتن، بازسازی و معرفی منابع ناشناخته صحابه‌نگارانه»، «بررسی تطبیقی و انتقادی منابع صحابه‌نگارانه»، «منبع‌شناسی داده‌های صحابه‌نگاران (انواع حدیث، اخبار، اسرائیلیات و..)» و «نقد متون صحابه‌نگاری با تکیه بر علوم اسلامی (درایة الحدیث، علم الرجال، علم الانساب و...) اشاره کرد. 

این همایش با دبیری محمد سپهری برگزار می‌شود و مهلت ارسال چکیده مقالات برای علاقه‌‌مندان تا 15 اسفند ماه اعلام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها