سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
«طراحی برای تئاتر» منتشر شد

«طراحی برای تئاتر» نوشته بابک ابراهیمیان و ترجمه سلما محسنی منتشر شد. این کتاب شامل گفت‌وگوهایی با مهم‌ترین طراحان صحنه، نور و لباس در تئاتر جهان است.

محسنی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این کتاب شامل گفت‌وگوهای بابک ابراهیمیان با مهم‌ترین و تاثیرگذارترین طراحان صحنه، نور و لباس در تئاتر آمریکا و اروپا، چون؛ رابرت ویلسون، جرج تسی‌پین، جان کانکلین و تنی چند دیگر، است. در این گفت‌وگوها، رویکردهای خاص این هنرمندان به طراحی تئاتر شرح شده است. 

وی افزود: مطالب کتاب، البته به شکل گفت‌وگوی مطبوعاتی کار نشده، بلکه سوالات حذف و به گونه‌ای کار شده که انگار هرکدام از طراحان درباره شیوه کارشان صحبت کرده‌اند، هر چند که جهت‌دهی خاص ابراهیمیان در آن دیده می‌شود. 

محسنی همچنین اظهار کرد: سوالات پرسشگر همه طراح‌ها یکسان است. به عنوان مثال یکی از سوالات این بوده که اگر قرار باشد یکی از نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر یا ساموئل بکت را طراحی کنند، چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ حال از میان گفت‌وگو شوندگان هنرمندانی که پیشتر این آثار را طراحی کرده بودند، روش کار خود را توضیح داده و آن‌ها که فرصت این کار را تاکنون پیدا نکرده بودند، با تخیل خود بهترین شیوه طراحی برای این آثار را بیان کردند. 

وی در ادامه با اشاره به کمبود منابع تئوریک درباره طراحی صحنه و نور در تئاتر، گفت: دانشجویان مرتبط و علاقه‌مندان این رشته‌ها، واقعا منابع مطالعاتی اندکی به زبان فارسی در دسترس دارند. این کتاب باعث آشنایی مخاطبان ایرانی با کار و روش طراحان بزرگ تئاتری است. با مطالعه این کتاب ضمن آشنا شدن با رویکردهای طراحی در تئاتر می‌توان به مقایسه وضعیت طراحی صحنه، نور و لباس در ایران و کشورهای پیشرو در این حوزه‌ها پرداخت. 

این مترجم در ادامه به معرفی نویسنده کتاب پرداخت: بابک ابراهیمیان، هنرمند ایرانی است که در امریکا تحصیل و کار حرفه‌ای کرده است. او دکترای پژوهش‌های تئاتری و سینمایی دارد و هم‌اکنون در دانشگاه استنفورد مشغول به تدریس است. من بسیار تلاش کردم تا یک راه ارتباطی با ایشان پیدا کنم که تا به امروز به هیچ عنوان این راه پیدا نشده است. 

محسنی در پایان گفت: ‌این کتاب به دلیل کمبود بودجه در حدود 30 ماه در نوبت نشر انتشارات نمایش بود. کتاب‌هایی مانند این اثر به دلیل موضوع خاصی که دارند باید همراه با تصاویر رنگی بسیار، چاپ شوند و این مساله مستلزم صرف هزینه‌های بسیار است. بنابراین شاید یک دلیل مهم برای انگشت‌شمار بودن منابع مطالعاتی در حوزه‌های طراحی صحنه، نور و لباس تئاتر، نبودن سرمایه برای انتشار آن‌هاست. 

«طراحی برای تئاتر» با عنوان فرعی «پشت صحنه همراه با برجسته‌ترین طراحان، نور، صحنه و لباس» نوشته بابک ابراهیمیان و ترجمه سلما محسنی اردهالی با شمارگان دو هزار نسخه،‌ 174 صفحه و بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات نمایش به مناسبت سی و دومین جشنواره تئاترفجر منتشر شده است. 

سلما محسنی اردهالی دارای مدرک کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه تربیت مدرس است. با ترجمه محسنی پیش از «طراحی برای تئاتر» کتاب «اسرار انیمیشن خمیری» منتشر شده بود. 

این مترجم هم‌اکنون نیز کتابی در زمینه انیمیشن را برای انتشارات سوره مهر و کتابی در حوزه تئاتر را برای انتشارات آونددانش در نوبت انتشار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها