شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۳
بهرنگی، مدیر ماندگار

«وقتی هر بچه‌ای به این نقطه برسد كه بیهوده آفریده نشده و یك نقش و رسالت تاریخی دارد و باید این نقش را درك كند، خود به خود تلاشگری مستقل خواهد شد.» این اعتقاد چهره ماندگار مدیریت آموزشی، محمدرضا بهرنگی، مولف ده‌ها منبع دانشگاهی به زبان‌های مختلف است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا بهرنگی، چهره ماندگار مدیریت آموزشی، سال 1323 در کرمانشاه در خانواده‌ای مذهبی و متوسط به دنیا آمد. 

محمدرضا، دیپلم ریاضی‌اش را که گرفت مدتی را در بانک‌های صادرات و ملی مشغول شد هر چند کارمند موفقی بود اما پس از چهار ماه نیم همکاری با این دو مجموعه فهمید برای کار دیگری ساخته شده، پس کارمندی بانک را رها کرد و برای ادامه تحصیل در دانشگاه راهی تهران شد.

انقلاب و ادامه تحصیل
دوران دانشجوییش با جریانات انقلاب اسلامی همزمان شد. محمدرضای جوان، با توجه به آغاز تغییرات اساسی در کشور و تفکرات مذهبی‌اش این راه را برمی‌گزیند که باید به سمت پرورش افکار حرکت کرد. بهرنگی بر اساس این دیدگاه که «وقتی درك درست باشد مشكلی نخواهیم داشت و آدمی می تواند مسایلش را حل كند و این ریشه‌ای‌تر است»‌ به دنبال هدف نهایی خود حرکت کرد. 

قبولی در پنج رشته دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد و رشته علوم تربیتی و دریافت پنج بورسیه.  در نهایت دانشگاه تربیت معلم را برمی‌گزیند و برای دکترا، راهی آمریکا و دانشگاه كالیفرنیای جنوبی می‌شود. 

پس از انقلاب فرهنگی، و بازگشایی مراکز علمی، وارد ستاد انقلاب فرهنگی می‌شود و با هدف تطبیق برنامه‌های درسی علوم‌انسانی با همکاری استادان دانشگاه کمیته‌های تخصصی را تشکیل می‌دهد.
 
بهرنگی می‌گوید: «از هر شخصی که درخواست همكاری می‌كردم، بدون مضایقه و چشم داشت مادی به كمك می‌آمد. دوران طلایی بود؛ دیگر مثل آن دوره را ندیدم كه این قدر آدم ها و استادان بی توقع خدمت می‌كردند.»

بهترین تالیف
استاد بهرنگی مجموعه‎ای از كتاب‌های «الگوهای تدریس» را ترجمه و منتشر كرده است كه آخرین نمونه از این اثر «الگوهای تدریس ۲۰۰۴» است كه با ویرایش جدید منتشر شده است. این سری از كتاب‌ها از تالیفات بروس جویس، مارشال ویل و امیلی كالهون هستند كه از سال ۱۹۸۶ و به ترتیب سال های ۹۲ ، ۹۶ ، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ به قلم بهرنگی به فارسی برگردانده شده‌اند. 

پول‌های یونسکو
طی سال‌های 1360 تا 62 بهرنگی، با تدوین قوانین و مقررات جدید و طبقه‌بندی شغلی توانست چرخ شکسته این نمایندگی را تعمیر و به کار بیاندازد. این موفقیت‌ها به حدی بود که یونسکو به نام بهرنگی پول واریز کرد تا مدیر ایرانی، در چاپ کتاب و نشریه و کار‌های مشابه هزینه کند.

پولی که هیچ‌گاه به دست وی خرج نشد. بهرنگی پول‌ها را در حساب یونسکو نگه داشت. خودش می‌گوید: «یك حسابداری شسته رفته كه یك قران در آن خطا و خلاف پیدا نمی‌شد، تحویل وزیر علوم، وقت دادم كه ایشان یك مجلس تودیع برقرار كردند. معاون ایشان پس از بازدید از یونسكو به آقای نجفی گفت: «مرغ از قفس پرید». چون من قرارداد دو سال همكاری با آن‌ها داشتم و پس از این مدت، به درخواست خودم از مجموعه خارج شدم.»

کتاب‌های بهرنگی
چهره ماندگار مدیریت، از آغاز فعالیت دانشگاهی‌اش در سال 1358 در عرضه مدیریت آموزشی، تالیف و ترجمه و ویرایش علمی را به طور مستمر پیگیری کرده است. از آثار فارسی وی می‌توان به «اصول‌ مديريت‌ برگرفته‌ از نامه‌ حضرت‌ علی(ع‌) به‌ مالك‌ اشتر»، «انتظار از دانشگاه»، «تدوين استراتژی دانشگاه»، «جامعيت‌ تفكر الگويي‌ براي‌ مديريت‌ برگرفته‌ از نامه‌ علي‌(ع‌) به‌ مالك‌ اشتر، مركز آموزش‌ مديريت‌ دولتی»‌ «ره آوردهای نظری و تجربی - الگوی هماهنگی علم و عمل»، «مديريت‌ آموزشی و آموزشگاهی - كاربرد نظريه‌های‌ مديريت‌ در برنامه‌ريزی‌ و نظارت‌آموزشی»‌ «مديريت‌ آموزشی، كاربرد نظريه‌های‌ مديريت‌ در نظارت‌ و مديريت‌ آموزشی‌« و «ناتواناييهای‌ يادگيری دانش‌ آموزان‌ مدارس‌ابتدايی‌« وی همچنین ویرایش تخصصی بیش از 10 عنوان کتاب را برعهده داشته است. بهرنگی 30 اثر ترجمه‌ای و انتشار و ارایه ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی، در کنفرانس‌های داخلی و خارجی را در کارنامه دارد.

تالیف به زبان عربی
«اصول‌ الاداره‌ مستحلضه‌ من‌ عهد الامام‌ علی‌(ع‌) لمالک‌ بن‌ الحارث‌ الاشتر النخعی‌، مرکز تعلیم‌الاداره‌الحکومیه‌، الطهران‌، صفرالمظفر»، «التفکیرالجامع‌ (الشمولی‌) نموذج‌ للاداره‌ (بالاستناد الی‌ عهد الامام‌ علی‌(ع‌) الی‌ مالک‌بن‌ الحارث‌الاشتر(النخعی‌)، مرکز تعلیم‌ الادارء الحکومیه‌، الطهران‌، صفر المظفر»، مبادی‌ الاداره‌، نظره‌ فی‌ الاداره‌ فی‌ الاسلام‌، مجموعه‌ من‌ العلماء و المفکرین‌«، «الفکرالاجتماعی‌ نموذج‌ للاداره‌، نظره‌ فی‌ الاداره‌ فی‌ الاسلام‌، مجموعه‌ من‌ العلماء والمفکرین‌« «اصول‌ الاداره‌ مستحلضه‌ من‌ عهد الامام‌ علی‌(ع‌) لمالک‌ بن‌ الحارث‌ الاشتر النخعی‌، مرکز تعلیم‌الاداره‌الحکومیه‌« از جمله آثر بهرنگی به زبان عربی است.

افتخارات دکتر محمد رضا بهرنگی 
نام استاد بهرنگی به عنوان موسس نخستین دوره دکترای مدیریت آموزشی در ایران همیشه خواهد درخشید.بهرنگی در سال‌های 81 و 78 در دانشگاه‌های تربیت مدرس و تربیت معلم به عنوان استاد نمونه برگزیده شد.
 
بهرنگی، نخستین دانشمند ایرانی است که در طول تاریخ هشتاد ساله  دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، توانسته در کوتاه‌ترین زمان مدرک دکترایش را دریافت کند. دکتر محمد رضا بهرنگی، در نخستین دوره سازمان جهانی آموزش علوم و تكنولوژی در ۱۹۹۸ میلادی به عنوان یكی از اعضای هیات مدیره پذیرفته شد و این عضویت در سال های آتی یعنی ۲۰۰۰ ، ۲۰۰۲ ، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ نیز ادامه داشت كه ضمن آن، مسوولیت كشورهای آسیای جنوب غربی به وی واگذار شد.

اعتقاد و توصیه استاد
استاد بهرنگی معتقد است:
برای كشف اسرار خلقت به شناخت خود نیاز است وقتی هر بچه ای به این نقطه برسد كه بیهوده آفریده نشده و یك نقش و رسالت تاریخی دارد و باید این نقش را درك كند، خود به خود تلاشگری مستقل خواهد شد. از این رو من به همه دنیا به‌ خصوص سران ممالك توصیه دارم به افزایش شناخت فردی كمك كنند. جامعه باید طوری باشد كه هر كس نقشی ایفا می‌كند بداند نتیجه ایفای نقشش كمكی است به افزایش شناخت انسان روی كره زمین.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها