پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
واعظي: بودجه پيشنهادي نهاد براي توسعه كتابخانه‌ها 30 ميليارد است

منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: بودجه پيشنهادي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور براي توسعه كتابخانه‌هاي عمومي در كشور 30 ميليارد تومان است.

واعظی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، عنوان كرد: با توجه به شرايط اقتصادي و كمبود بودجه در كشور اكنون اتكا ما به بودجه‌هاي دولتي منتفي شده است. به همين دليل از سال گذشته تكيه اصلي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور براي ساخت و ساز كتابخانه‌ها بر دوش خيران كتابخانه‌ساز قرار گرفته است.

دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور عنوان كرد: بحث توسعه كتابخانه‌هاي عمومي در نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور اكنون از طريق انجمن خيران كتابخانه ساز و شهرداري‌ها دنبال مي‌شود.

دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در پاسخ به این پرسش که «وضعیت کتابخانه های عمومی در شهرستان های مختلف چگونه است؟ و کدام شهرها برای داشتن کتابخانه های استاندارد وضعیت مطلوب تری دارند؟»، گفت: ما بر اساس سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌هاي عمومی کشور در بحث توسعه کتابخانه‌ها پیش می‌رويم. بهترین استان از نظر داشتن کتابخانه های استاندارد ابتدا استان یزد و سپس سمنان است و از سیستان و بلوچستان به عنوان ضعيف‌‌ترين استان مي‌‌توان نام برد.

دبير کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور درباره ایجاد کتابخانه ها در شهرها و روستاهای کوچک عنوان كرد: ایجاد کتابخانه ها برای شهرها و روستاهای کوچک باز هم بر اساس سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌هاي عمومی کشور تعریف شده و برای روستاهایی با جمعیت هزار تا هزار و 500 نفر ایجاد کتابخانه‌هاي سیار درنظر گرفته شده است.

واعظی درباره ارسال منابع به کتابخانه‌های مناطق محروم که ممکن است منابع و تازه های نشر به آن ها نرسد، اظهار كرد: برای روستاهای کوچک ادامه طرح ایستگاه‌های مطالعه را داریم. کتاب‌ها در مسیر استفاده در شهرهای بزرگ، متوسط و کوچک در انتها تبدیل به کتابخانه‌هاي کوچک در روستاهای کوچک و مناطق محروم می‌شوند و در قالب ایستگاه‌های مطالعه؛ کتاب‌ها در روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره استفاده از کتابداران تخصصی در کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: هر سال جذب نیروی کتابدار داریم. کار کتابداری کاری تخصصی است و افرادی می‌توانند کتابدار شوند که دانش این کار را داشته باشند. در سال‌های اخیر جذب نیرو برای نهاد با اولویت رشته کتابداری بوده است.

بودجه پيشنهادي نهاد براي توسعه كتابخانه‌هاي عمومي 30 ميليارد تومان است
وی در پاسخ به این پرسش که اعتبار ساخت کتابخانه‌های عمومی امسال با توجه به بودجه نهاد کتابخانه‌هاي عمومی کشور چقدر است، عنوان كرد: این بودجه هنوز مصوب نشده است و تا یکماه آینده مشخص می شود اما بودجه پیشنهادی ما برای توسعه کتابخانه های عمومی 30 میلیاردتومان است.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پاسخ به این پرسش که «با توجه به بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ آیا تعلق این اعتبار برای توسعه کتابخانه‌های عمومی امکان پذیر است؟»، عنوان کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی نسبت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نظر مثبتی دارند، به ویژه مجلس شورای اسلامی؛ به همین دلیل تصور می کنم بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزایش پیدا کند.

تا پايان سال 1393 تعداد كتابخانه‌هاي عمومي به چهار هزار باب مي‌رسد

وی درباره برنامه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي براي ساخت و توسعه كتابخانه‌ها اظهار كرد: اکنون سه هزار و 100 باب کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال 1393 تعداد کتابخانه‌های عمومی را به چهار هزار باب افزایش دهیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    جذب كتابداران با رشته هاي غير مرتبت و فقط از روي باند بازي و رابطه صورت ميگيريد و آزمونهاي نهاد در طي 6 سال گذشته همواره صوري بوده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها