جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
بررسی عرفان اسلامی و طریقت صفویه در یک کتاب

کتاب «عرفان ثقلین؛ مبانی نظری و عملی عرفان و طریقت صفویه» تالیف سید‌سلمان صفوی می‌کوشد عرفان اسلامی و طریقت صفویه را با روش عینی و علمی با رجوع به اسناد و مدارک موجود تبیین کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در سه بخش اصلی سامان یافته است و علاوه بر این سه بخش، مقدمه‌ای از  پروفسور سید‌حسین نصر درباره عرفان ثقلین و اهمیت احیای طریقت ثقلین منتشر شده است.

بیانات مقام معظم رهبری در معرفی شخصیت شیخ صفی‌الدین از دیگر مطالب این کتاب است.

فصل نخست کتاب، به کلیات عرفان عملی و نظری پرداخته است. عرفان و معرفت عرفانی، عرفان نظری و عرفان عملی، شریعت و طریقت و حقیقت، حقیقت سلوک و نیت سلوک، عناوین اصلی این بخش را تشکیل می‌دهند.

در فصل دوم با عنوان «مبانی عرفان نظری طریقت صفویه» عناوینی مانند نظیر الله در قرآن کریم، صفات مفرد و ترکیبی خداوند، رابطه خداوند با جهان، رابطه خداوند با انسان، توحید، توحید مولی‌الموحدین امام علی (ع)، اسم قرآن کریم، اسامی و اوصاف قرآن کریم، علوم قرآنی، هدف غایی تنزیل قرآن کریم و اخلاق محمدی آورده شده‌اند.

فصل سوم کتاب نیز به «مبانی عرفان عملی طریقت صفویه» اختصاص دارد. در این بخش مطالبی مانند سیر و سلوک معنوی، فقر سلوکی، ارکان اربعه، اذکار، شرح خطبه 20 نهج‌البلاغه، کشف و کرامات، تواضع، عشق، قناعت، انفاق و مقامات سلوک، خلوت، تهجد، اعتکاف، خوف، نشانه‌شناسی و رفع گرفتاری مشاهده می‌شوند. 

بخش پایانی کتاب نیز به نمایه آیات و تصاویری از بقعه شیخ‌ صفی الدین اردبیلی اختصاص یافته است.

نخستین چاپ کتاب «عرفان ثقلین؛ مبانی نظری و عملی عرفان و طریقت صفویه» در 338 صفحه از سوی آکادمی مطالعات ایرانی لندن منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط