جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
فراگیری موسیقی باید از کودکی آغاز شود

موضوع اصلی کتاب «سرزمین سازها»، معرفی انواع سازهای ایرانی و غربی در قالب گروه‌های مختلف بادی، زهی و کوبه‌ای، برای کودکان و نوجوانان است تا اگر قصد ورود به دنیای موسیقی را دارند به انتخاب درست ساز اقدام کنند. این کتاب می تواند نخستین منبع مستقل به زبانی ساده در موضوع سازشناسی برای کودکان و نوجوانان باشد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شروع دوران آموزشی بسیاری از موسیقی‌دانان برجسته و شهیر تاریخ موسیقی ایران و جهان، از دوران کودکی بوده است. قاعده درست در فراگرفتن موسیقی نیز همین جریان است، یعنی بسیار کم پیش آمده که شخصی فراگرفتن موسیقی را از دوران جوانی یا میانسالی شروع کرده و موسیقی‌دان یا نوازنده خبره‌ای شده باشد. 

امروزه در کشور ما ثبت‌نام کودکان در کلاس‌های موسیقی و نوازندگی توسط والدین صرفا یک «پز روشنفکری عوامانه» است و مساله بغرنج  این است که برای انتخاب ساز نیز والدین خودسرانه و بدون مشورت عمل می‌کنند. در نهایت این جریان با خستگی مفرط کودک و یا نوجوان از کلاس موسیقی به پایان می‌رسد. 

کتاب «سرزمین‌ سازها» با عنوان دوم «سازشناسی برای کودکان و نوجوانان» تالیف مشترک هومن بابک و نگار پدرام است. پیشگفتار کتاب به قلم مصطفی رحماندوست، شاعر پیشکسوت شعر کودک و مدیریت هنری نیز بر عهده یوریک کریم‌مسیحی، داستان‌نویس، گرافیست و محقق حوزه زیبایی‌شناسی عکاسی است. 

این کتاب به مثابه مشاوری مهم برای والدینی است که قصد دارند، فرزند خود را به کلاس موسیقی بفرستند. والدین (و البته کودکان) می‌توانند با مطالعه این کتاب، ساز مناسب با توانایی‌ فرزندانشان انتخاب کنند تا کودک از ساز دلزده نشده و آموزش خود را پیگیری کند. 

لازم به ذکر است که این کتاب نخستین منبع مستقل در موضوع سازشناسی برای کودکان و نوجوانان است. پیشتر حتی کتاب‌های حوزه «موسیقی ارف» نیز از این مباحث خالی بوده‌اند. 

نویسندگان در این کتاب با تقسیم‌بندی ساختاری سازها به سه گروه سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای و همچنین جداسازی سازهای سنتی ایران از سازهای غربی به معرفی سازها پرداخته‌اند. 

مهم‌ترین ویژگی این کتاب، زبان ساده آن است. به جرات می‌توان گفت که کودکان و نوجوانان با مطالعه این کتاب پاسخ تمام سوال‌هایی را که ممکن است درباره ساختمان سازها داشته باشند، درخواهند یافت. 

نویسندگان پس از معرفی هر ساز، برای آشنا شدن گوش مخاطبان به صدای درست آن، تعدادی از موسیقی‌دانانی را که در آن ساز تبحر دارند، معرفی کرده‌‌اند. به عنوان مثال برای ساز سه‌تار توصیه شده تا آثار هنرمندانی چون احمد عبادی، مهدی کمالیان، سعید هرمزی، حسین علیزاده و داریوش طلایی گوش داده شود. 

همچنین برای آشنایی با صدای ساز ترومپت، گوش دادن به «دومین کنسرت از براندن بورگ» اثر یوهان سباستین باخ، «کنسرتو ترومپت» اثر هایدن، یا برای ساز فاگوت، «کنسرت‌های فاگوت» اثر ویوالدی معرفی شده است. این مساله تنها مشکل این کتاب است. 

به زعم راقم این سطور بهتر این بود که منتخبی از آثار هنرمندان معرفی شده در قالب یک CD و یا DVD همراه کتاب ارایه می‌شد. به هر حال درصد کثیری از کودکان و نوجوانان توانایی تهیه این آثار را نداشته و البته برخی از والدین نیز با تهیه این آثار، به ویژه آثار موسیقیدان‌های غربی چون بتهوون، باخ و... برای فرزندانشان به مشکل برخواهند خورد. 

«سرزمین سازها؛ سازشناسی برای کودکان و نوجوانان» نوشته هومن بابک و نگار پدرام با شمارگان دو هزار نسخه، 88 صفحه و بهای یازده هزار و 400 تومان از سوی کتاب‌های شکوفه وابسته به انتشارات امیرکبیر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها