یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
بررسي تحليلي معاملات فضولي و دعاوي ناشي از آن‌ها در یک کتاب

«بررسي تحليلي معاملات فضولي و دعاوي ناشي از آن‌ها» نوشته مصطفي اصغرزاده بناب، قاضي دادگاه تجديدنظر و مدرس دانشگاه منتشر شد. این کتاب کاربردی اثری در حوزه تخصصی حقوق مدنی است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اين كتاب در چهار بخش تنظیم شده و مطالب و مباحث را در حوزه حقوق بررسی، تحلیل علمی و کاربردی کرده‌است.

بخش نخست کتاب به مفهوم معاﻣﻠه فضولي و ماهیت فقهي و حقوقي آن و ارایه تعريفي جامع و مانع و مصاديقي از آن، مقایسه معامله فضولی با عناوين و اصطلاحات حقوقي مشابه، مانند انتقال مال غیر، وكالت، حق‌العمل كاري، دلّالي، تعهد به نفع ثالث، معامله به قصد فرار از دِين و معامله معارض اختصاص دارد.

بخش دوم کتاب به صُوَر معامله فضولی مال غیر و آثار حقوقی مترتب بر آن، عناويني همچون بطلان و نداشتن نفوذ و ضابطه تشخيص آن‌ها از هم، مصادیق نداشتن نفوذ اعمال حقوقی، نظريه‌هاي مربوط به بطلان یا نداشتن نفوذ معامله فضولی، مباني  نافذنبودن معامله مذكور (نظريه‌هاي كشف، نقل و نمايندگي) و نتيجه عملي و كاربردي اين نظرات، ماهیت و شرايط اجازه معاﻣﻠه فضولي و آثار آن، مباحثي درباره جايگاه و نقش مالك در معاﻣﻠه فضولي و اثر اجازه اين معامله توسط او، تاثير اجازه وارث مالك و وضع حالات حقوقی متصوره اجازه‌دهنده می‌پردازد.

در بخش سوم کتاب نیز اشاره‌هایی به تنزل ارزش پول و کاهش قدرت خريد آن، تورم و عوامل موثر در بروز آن‌ها، مفهوم تورم و نقدینگي و تاثير آن‌ها در تعهدات مالي، جبران كاهش ارزش پول، خسارت عدم النّفع، خسارت  انجام نشدن تعهد و يا تأخير در انجام آن، خسارت از خسارات، خسارات دادرسی و وجوه افتراق خسارت تاخیرتأدیه با ربا و دیگر خسارات مذكور شده است.

معيار و ملاك تعيين خسارت تاخيرتأديه و مصاديق قانوني آن، موارد عملي تعلق يا  تعلق نگرفتن خسارت تاخيرتأديه و نظريه‌هاي شوراي نگهبان درباره مشروعيت مطالبه اين خسارت يا خلاف شرع بودن آن، ثمن و غرامات و مصادیق آن‌ها در فقه، حقوق و رویه قضایي كه در بردارنده مصادیق غرامات و ثمن استردادی به خریدار مال مورد معاﻣﻠه فضولي در فقه، عقاید و انديشه‌هاي استادان و علمای حقوق(دكترين)، مصاديق غرامات(خسارات) و نحوه جبران آن در رويه قضایي از دیگر مطالب كتاب در بخش سوم است.

بخش چهارم نیز انواع دعاوي ناشي از معاملات فضولي و مستحق للغير درآمدن مبيع از قبيل دعواي اعلام بطلان یا نافذنبودن معاﻣله و طرفين آن و دعواي استرداد ثمن و مطالبه خسارات(غرامات) و صُوَر مختلفه آن، شرايط و نحوه اقامه آن‌ها، چگونگي رسيدگي دادگاه و نتيجه نهایي حكم صادره درباره هركدام، تبيين و مورد بررسي قرار گرفته‌است.

«بررسي تحليلي معاملات فضولي و دعاوي ناشي از آن‌ها» در 480 صفحه و قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات خرسندي منتشر و روانه بازار كتاب شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیرین شاطرآبادی ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    بررسي تحليلي معاملات فضولي و دعاوي ناشي از آن‌ها در یک کتاب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها