دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶
نقش یاد یار مهربان در حوزه کتابخوانی انکارناپذیر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: بدون شک، این نمایشگاه با حضور چهار هزار و 500 ناشر به همراه 21 هزار عنوان کتاب در حوزه فرهنگ کتابخوانی در مدارس، مراکز فرهنگی و مساجد نقشی انکارناپذیر دارد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» با  سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از قرآن کریم گشایش یافت. در این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، امیر خوراکیان، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، علی جنتی ضمن تبریک پیروزی اخیر کشور ایران در صحنه‌های بین‌المللی گفت: نظام ما نظام فرهنگی است و در دنیایی زندگی می‌کنیم که به شکل دهکده کوچکی است و همه ملت‌ها نزدیک هم زندگی، گفت‌وگو و تبادل فرهنگ می‌کنند، در این میان، حراست از ارزش‌های دینی برای ما ایرانیان اهمیت ویژه‌ای دارد. 

وی افزود: فناوری‌های نوین علاوه بر خدماتی که ارایه می‌دهند، بر برخی از آسیب‌های اجتماعی هم تاثیرگذارند؛ به نظرم هیچ راهی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و آسیب‌های فرهنگی، جز ایجاد مصونیت وجود ندارد. نقش کتاب و کتابخوانی و مربیان و معلمان در ارتقای فرهنگ و مصونیت بخشیدن به جامعه نقشی بی‌بدیل است و مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که مدارس ما باید کانونی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد از محیط فرهنگی محافظت کند و در تولید کتاب‌های مفید و موثر متناسب با دین حساسیت داشته باشد. شهرداری تهران در حوزه فرهنگ نقش بایسته خود را ایفا می‌کند و اکنون نیز شاهد برپایی یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان هستیم.

وی ادامه داد: دقت در انتخاب کتاب‌های متناسب با شرایط سنی کودکان و نوجوانان و دقت در محتوای کتاب به نحوی که کاملاً سازگار با ارزش‌های ملی و دینی باشد، از جمله تلاش‌های شهرداری تهران در برپایی این نمایشگاه به شمار می‌آیند. 

جنتی با اشاره به نقش موثر فرهنگ مکتوب در ارتقای سطح فرهنگی جامعه، بیان کرد: ما نباید از کتاب‌های دیجیتال و قابل ارایه در فضای مجازی غافل بمانیم. فضای مجازی فرصتی است که در اختیار ماست و  باید از این کتاب‌ها در مراکز و مدارس حداکثر استفاده را ببریم.

در بخشی از این آیین، امیر خوراکیان، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گزارشی درباره نمایشگاه «یاد یار مهربان» ارایه کرد و گفت: مساله ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران یک موضوع مناسبتی نیست، بلکه یکی از اولویت‌های پانزده‌گانه موضوعی به شمار می‌آید که به عنوان نقش محتوایی ـ فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: انس بیشتر مردم با کتاب و انواع کارگاه‌های مهارت‌های آموزشی مطالعه از جمله برنامه‌های این سازمان فرهنگی است. سال گذشته در بیش از 300 کتابخانه شهرداری تهران دو میلیون و 400 هزار عنوان کتاب به امانت گرفته شده است. همچنین امسال  24 فرهنگسرای موقت کتاب در معابر عمومی پایتخت فعال شده‌اند و افراد می‌توانند در جلسات رونمایی، نقد کتاب، خلاصه‌نویسی و مدیریت زمان برای مطالعه در این فرهنگسراها شرکت کنند.

خوراکیان گفت: در یازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» 4500 ناشر با 21 هزار عنوان کتاب حضور دارند و مقرر شده است پنج هزار و 200 مدرسه از این نمایشگاه دیدن کنند. همچنین کتابخانه‌های عمومی تهران، حوزه‌های علمیه، کانون‌های مساجد و خوابگاه‌های دانشجویی بر اساس اعتبار تخصیص یافته می‌توانند رایگان کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کنند و  از تخفیف نمایشگاه بهره ‌ببرند.

خوراکیان با بیان این‌که سال‌های گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برای برپایی این نمایشگاه هر یک ده میلیارد ریال اعتبار اختصاص می‌دادند، گفت: خوشبختانه امسال این اعتبار به 35 میلیارد ریال اعتبار نقدی افزایش یافت. در حقیقت نمایشگاه یاد یار مهربان نمادی از همکاری مشارکتی- ارزشی فرهنگ است.

بخش دیگری از  آیین افتتاحیه به سخنرانی دکتر علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش اختصاص یافت. وی ضمن ابراز خشنودی از برپایی یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان، درباره توصیه‌های دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در آیین گشایش سال تحصیلی 1392 گفت: دکتر روحانی سه اصل کتابخوانی، گفت‌وگو و درس انشاء را از مهم‌ترین مباحث قابل توجه در مدارس برشمرد و خواستار توجه ویژه به آن‌ها شد و اکنون  این سه توصیه در نمایشگاه یاد یار مهربان متجلی است و فرهنگ کتابخوانی و مطالعه را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: سیاست وزارت آموزش و پرورش، مدرسه محوری است و همه نهادها باید در خدمت مدرسه باشند. دانش‌آموزان را هم باید به داشتن روحیه تفکر، خلاقیت و پرسشگری تشویق کرد و ضرورت دارد دانش‌آموزان فراتر از کتاب‌های درسی مطالعه کنند. همچنین معلم به عنوان عنصر اصلی باید دانش‌آموزان را به سوی مطالعه، خلاقیت و پرسشگری هدایت کنند.

فانی سیاست دولت تدبیر و امید را بر افزایش بهره‌وری و استفاده پتانسیل‌ها دانست و اظهار کرد: این وزارتخانه آمادگی همکاری برای بررسی زمینه‌های افزایش مطالعه را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری هم می‌خواهیم تا فرصت بیشتری را برای پرورش استعدادهای دانش‌آموزان فراهم کند.

بخش پایانی این نشست به سخنرانی محمدباقر قالیباف اختصاص داشت. وی از همکاری وزارت‌های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز خشنودی کرد و گفت: اگر همکاری این دو وزارتخانه نبود، سازمان شهرداری به تنهایی قادر به برپایی نمایشگاهی به این بزرگی نبود.

شهردار تهران اظهار کرد: اکنون این سازمان در اوضاع سخت اقتصادی در حوزه فرهنگ گام بزرگی برداشته است. ایده و برپایی اولیه نمایشگاه یاد یار مهربان به همت علی‌اکبر اشعری شکل گرفته است و اگر قادریم یازدهمین گام را برداریم وامدار تلاش و کمک این عزیزانیم و ضرورت دارد بیش از آن‌که حرف بزنیم گوش دهیم تا کارهای خوب برای شهرمان باقی بماند.

در پایان این مراسم، یاد مدیران مسوول نشرهای کارنامه، پیام آزادی و کتاب ایران که طی سال گذشته دار فانی را وداع گفته بودند گرامی داشته و از خدمات آنان تجلیل شد.

یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان ساعت 14 امروز(چهارم آذرماه) در محل باغ کتاب گشایش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط