شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
تجلیل از نشر، ستودن علم است

آیت‌الله سید مصطفی محقق‌داماد، مولف برتر حوزه دین در آیین تکریم از پدیدآورندگان کتاب و خادمان نشر با اشاره به اهمیت نشر در توسعه فرهنگی کشور گفت: قدردانی از نشر حمد و ستایش است و کسانی که از خادمان نشر قدردانی می‌کنند در واقع علم را ستوده‌اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تکریم از پدیدآورندگان کتاب و خادمان نشر 
شنبه (25 آبانماه‌) در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد در ابتدای این مراسم به توصیف امام حسین(ع) پرداخت. سپس با اشاره به نقش نشر در توسعه فرهنگی اظهار کرد: به شهادت ادبیات اسلامی، پیشرفت فرهنگ و اندیشه در سایه آزادی عقل و تفکر اتفاق خواهد افتاد، برای انجام این امر متفکر باید در ارایه نظرهایش آزاد باشد. هر چیزی را می‌شود به زنجیر کشید و زندانی کرد به‌جز فکر را. 

وی ادامه داد: به فکر نمی‌توان گفت دین‌دار باش یا بی‌دین، فکر آزاد، پیشرفت اندیشه را دربرخواهد داشت. در قرن‌های گذشته در زمینه‌های دینی آزادی‌های فراوانی وجود داشت اما هیچگاه دین از بین نرفت، بلکه به تقویت آن کمک شد.

این برگزیده بخش علمی قدردانی از ناشران را حمد دانست و گفت: قدردانی از ناشران، ستودن علم و شکرگزاری فکر است. ما دو واژه حمد و مدح را داریم که دارای حروف یکسانی هستند و تنها تفاوت آن‌ها محل قرارگیری حروف است، این تجلیلِ حمد است.

وی با اشاره به اقدامات وزیر ارشاد اظهار کرد: من به‌عنوان یک طلبه کوچک از زحمات علی جنتی در این مدت کوتاه سپاسگزارم، قدردانی وی از ناشران کار پسندیده‌ای است اما آن‌چه مهم است اهمیت دادن به صاحبان فکر، ناشران، نویسندگان و هنرمندان است. ناشر و پزشک صاحبان دو شغلی هستند که هیچ‌کس در آن‌ها برای کاسبی و سود‌آوری وارد نمی‌شود و اگر کسی با این نیت وارد آن شود خیانت کرده‌است، زیرا این شغل‌ها حرمت دارد. 

محقق‌داماد در پایان صحبت‌هایش گفت: در قدیم دو کتابفروشی بیشتر در قم وجود نداشت و تنها به فروش کتاب‌های دینی می‌پرداختند، اما امروز بازارهای بزرگ کتاب وجود دارد که نشان از توسعه و اهمیت این حوزه دارد. من از همه زحمتکشان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپاسگزارم، با قدرت به فعالیت‌های خود ادامه دهید و این شعر حافظ را همیشه در خاطر داشته باشید:

به خلق و لطف توان کرد صید اهل نظر / به بند و دام نگیرند مرغ دانا را 

سپس سید حمید برقعی، شاعر و مدیحه‌سرای اهل بیت(ع) به خواندن اشعاری درباره کربلا و امام حسین(ع) پرداخت و پس از او دکتر مریم حسینی، پژوهشگر شایسته‌ قدردانی حوزه ادبیات به سخنرانی پرداخت و در معرفی نشر ادبی به موضوع اسطوره‌شناسی پرداخت و گفت: در دانش اسطوره‌شناسی هرگاه صحبت از معرفی اسطوره‌ای می‌شود هریک از کارشناسان نظری دارند، یکی آفرینش را عامل اسطوره‌شناسی می‌داند و دیگری سفر قهرمان را آغازگر اسطوره می‌خواند. 

این پژوهشگر برگزیده ادامه داد: در سراسر داستان‌ها سفر قهرمان وجود دارد، یکی در کوه طور آرزوی دیدار معبود را دارد و دیگری به دنبال معشوق راهی کوه و بیابان می‌شود. وقتی قصد کردم که از ادبیات داستانی صحبت کنم یاد مرغان عطار و هفت شهر عشق افتادم و گاهی با نی مولانا همراه شدم. این حوزه ‌چنان پهناور است که گاهی منتقد ادبیات به سراغ نسخه‌های خطی می‌رود و مدت‌ها با آن همراه می‌شود. 

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: ایران سرای شاعران است، جایی که شاعر گاه همراه با فرنگیس، سیاوش را در آغوش می‌گیرد و گاه همراه زینب بر پیکر برادر شهیدش می‌گرید. 

در ادامه مراسم استاد غلامرضا اعوانی، مولف و مترجم برتر حوزه فلسفه اظهار کرد: اگر بخواهیم درباره ویژگی‌های فرهنگ ایرانی صحبت کنیم، بحث به درازا خواهد کشید. بدون شک ایران یک پل فرهنگی برای دنیا بوده است و تاثیر فرهنگ آن را بر کشورهای دنیا به وضوح می‌توان مشاهده کرد، نشانه‌های فرهنگ ایرانی به آسانی در فرهنگ چین و هند مشاهده می‌شود، ما باید قدردان و حافظ فرهنگ ایرانی باشیم.

وی ادامه داد: ناشران عاشق هستند و این عشق بوده که موجب حفظ فرهنگ شده‌است، وقتی یک ناشر کتابی را چاپ می‌کند به دنبال سود نیست و گاهی با علم بر این‌که ضرر خواهد کرد به چاپ کتاب می‌پردازد، این همان عشق به فرهنگ است.

این ناشر در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: تحریم‌ها بر بسیاری از امور کشور تاثیرگذار بوده و صنعت نشر هم از این مشکلات بی نصیب نبوده‌است، فرهنگ ایرانی محدود به کشور ایران نمی‌شود و ما نباید خود را  به دامنه مرزها محدود کنیم، تا امروز کوتاهی‌هایی صورت گرفته‌است، اما باید به دیگر کشورها هم بپردازیم زیرا توجه به کشورهایی که فرهنگ ایرانی در آن نقش دارند می‌تواند به توسعه فرهنگ ایرانی کمک کند.

عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر انتشارات اساطیر آخرین سخنران این مراسم بود که ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسین(ع) گفت: صحبت‌های مطرح شده در این مراسم بسیار خوب و مفید بود، باید به عرض وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانم که با آمدن وی امید به جامعه فرهنگی نشر بازگشت. همه ناشران با عشق به این کار آمده‌اند، با عشق مانده‌اند و با عشق ادامه خواهند داد. 

این برگزیده بخش فنی آیین تکریم از پدیدآورندگان کتاب و خادمان نشر ادامه داد: قصد ندارم  از سختی کار ناشران صحبت کنم اما ناشر امروز از مظلوم‌ترین افراد است، روی هر کتابی که دست بگذارید، قیمت پشت جلد آن 50 درصد ارزان‌تر از قیمت تمام شده است، این نشان می‌دهد که ناشران بدون چشمداشت به پول و تنها با انگیزه توسعه فرهنگ به کار خود ادامه می‌دهند.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: جمع امروز جمعی امیدوارکننده بود، آقای جنتی امیدوارم که بتوانید  امیدی را که به جمع ناشران آوردید  حفظ کنید و به توسعه صنعت نشر کشور بپردازید، خوشحالم که بعد از هشت سال پای ما به این مراسم باز شد، برای همه اهالی صنعت نشر آرزوی سربلندی می‌کنم زیرا توسعه نشر آرزوی ماست. 

در پایان این مراسم از خادمان علمی و فنی نشر کشور با اهدای لوح  و جایزه قدردانی شد.

در این آیین، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفیران کشورهای خارجی و جمعی از ناشران داخلی و خارجی حضور داشتند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط