یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
سیر تحولات انقلاب با تکیه بر فرهنگ عاشورایی تبیین شود

قاسم غفوری تتماج، نویسنده، با بیان این‌که فرهنگ عاشورایی دارای مضامین بسیار ارزشمندی است که هنوز به صورت کامل به آن‌ها پرداخته نشده‌است، گفت: نویسندگان عرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌توانند با تکیه بر فرهنگ عاشورایی، سیر تحولات انقلاب را به شیوه‌ صحیح تبیین کنند./

غفوری تتماج در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: بخش عمده کتاب‌های حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سیر تاریخی دارند. برخی از آن‌ها نیز به صورت مستقیم ادامه‌دهنده فرهنگ عاشورایی هستند و سیر تحولات انقلاب و دوران دفاع مقدس را بیان کرده‌اند.

وی ادامه داد: در مجموع می‌توان به صراحت گفت که کتاب‌های این دو حوزه تا حدودی به مقوله عاشورا اهمیت‌می‌دهند و آن را مورد پردازش قرار داده‌اند. اما در شرایطی که غرب پیوسته در حال اهمیت‌زدایی از واقعه عاشورا، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، نویسندگان این حوزه‌ها باید این سه مقوله مهم تاریخی را به هم پیوند بزنند و در راستای تبیین این حقیقت که حرکت ملت ایران در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس برگرفته از فرهنگ عاشورایی است، گام بردارند.

این نویسنده اظهار کرد: نویسندگان نباید به واقعه عاشورا، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تنها به عنوان یک سیر تاریخی بنگرند. غفوری تتماج  گفت: آن‌ها باید در کتاب‌های خود به نسل‌های آینده بگویند که نوع رفتار ملت ایران در دوران‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مبارزه با استعمار، اجرای شریعت اسلامی در کشور و احیای ارزش‌های اسلامی از فرهنگ عاشورایی که همان ایثار و شهادت است، نشات گرفته‌اند.

عضو کمیته علمی حوزه بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین الملل اسلامی بیان کرد: فرهنگ عاشورایی است که باعث شد ملت ایران نه تنها در برابر صدام، بلکه در برابر 35 کشور جهان ایستادگی کند.

وی افزود: نویسندگان عرصه‌‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید در آثار خود به بیان ارزش‌های عاشورایی و این‌که چرا باید این واقعه مهم تاریخی پاس داشته شود، همچنین تاثیری که این واقعه در تحقق آرمان‌های ملت ایران دارد، بپردازند.

غفوری تتماج عنوان کرد: فرهنگ عاشورایی بر مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن با نگاه ارزشی و معنوی مبتنی است. همین نگاه دینی و ارزشی زمینه پیروزی ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس را فراهم کرد. تبیین این موضوع در آثار، از جمله رسالت‌های نویسندگان حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شمار می‌آید.

این نویسنده گفت: نه تنها نویسندگان حوزه‌های یادشده، بلکه همه نویسندگان باید با تکیه بر فرهنگ عاشورایی، تبیین صحیحی از انقلاب اسلامی، همچنین دلایل و ریشه‌های شکل‌گیری آن را برای جامعه، به‌ویژه نسل جوان ارایه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط