یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۳
شرفشاهی: نگاه کاسبکارانه به نوحه‌سرایی درد انسان امروز را دوا نمی‌کند

کامران شرفشاهی معتقد است که در سال‌های اخیر شعرهایی ضعیف و تحریف شده درباره عاشورا در محافل عزاداری قرائت می‌شود. این شاعر گفت که گروهی با نگاهی کاسبکارانه و سودپرستانه به این مقوله نگاه می‌کنند و از ماهیت شعرهایشان نیز چیزی جز آه و ناله عاید مخاطبان نمی‌شود به این ترتیب هیچ دردی از انسان عصر حاضر درمان نخواهد شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شرفشاهی گفت: از دیرباز تا کنون شاعران شیعی کوشیده‌اند دین خود را نسبت به حماسه عاشورا در حد بضاعت ادا کنند و شعرهای آنان اغلب پیوندی صمیمی و نزدیک با توده‌های مردم برقرار کرده‌اند.

این شاعر توضیح داد: مردم با این اشعار گریسته‌اند و کوشیده‌اند به فلسفه قیام سالار شهیدان و یاران باوفای آن حضرت پی ببرند. چند سال پیش هم حرکتی آغاز شد و با فراخوان از شاعران نامدار و توانمند و نامدار آثاری جمع‌آوری و به صورت کتاب به چاپ رسید.

وی افزود: متاسفانه این حرکت تداوم پیدا نکرد و عرصه به دست جماعتی افتاد که نگاهشان به ماه محرم و حماسه عاشورا نگاهی کاسبکارانه و سودپرستانه است. به نظر می‌رسد که باید در برابر حرکت‌هایی که نیت خیرخواهانه ندارند و در پی انتقال انحراف‌هایی به جریان‌های عزاداری هستند، اقدامات سنجیده و مؤثری انجام داد.

شاعر مجموعه شعر «سرشار از انتظار» ادامه داد: نارسایی‌هایی در این عرصه دیده می‌شود و بارها از سوی بزرگان نسبت به پیامدهای آن ابراز نگرانی و نارضایتی شده است. این نارسایی‌ها باید مورد پی‌گیری قرار گیرد و مدیریت فرهنگی ما از حالت منفعل نسبت به این مساله که دارای اهمیت فروان است، خارج بشود.

وی در پاسخ به این پرسش که «چگونه نوحه‌خوانی‌های عاشورا از زبان و تفکری ساده اندیشانه به سمت فخامت و پختگی پیش خواهد رفت؟»، افزود: شاعران با خلق آثار مناسب می‌توانند سطح ذوق جامعه را ارتقا ببخشند، البته اگر این آثار به موقع و به شکل مناسب در اختیار نوحه‌خوانان و مردم قرار گیرند. در حال حاضر چنین واقعیتی را شاهد نیستیم و رواج آثار نازل و دارای کیفیت پایین موجب شده است تا سطح سلیقه مردم و برداشتی که می‌توانند از حماسه عاشورا داشته باشند، روز به روز تنزل پیدا کند.

شرفشاهی گفت: به صراحت بگویم، بعضی نوحه‌هایی که در مجامع و مجالس خوانده می‌شود، ظلم به امام حسین(ع) است و اشک آدم را در می‌آورد. بعضی از نوحه‌ها حتی دارای جنبه‌های کژتابی و اهانت‌آمیز است که عجیب است که فکری به حال اصلاح این گونه آثار نمی‌شود.

شاعر مجموعه شعر «قبله آفتاب» گفت: از طریق نوحه و فرهنگ عزاداری می‌توان مسایل بسیار مهم و ارزشمندی را به اقشار مردم آموزش داد و بینش آن‌ها را اصلاح کرد و فرهنگ را در این زمینه ارتقا داد اما در اغلب آثاری که در این ایام در محافل مختلف خوانده می‌شود، شاهد چنین بهره‌برداری مناسبی نیستیم و از شخصیت بزرگ امام حسین(ع) و پیام سرنوشت‌ساز آن حضرت تنها در نوحه‌ها شاهد یک سلسله آه و ناله و زاری هستیم که موضوعات آن‌ها دردی از انسان عصر حاضر درمان نمی‌کند.

شاعر مجموعه شعر «راه سرفراز» گفت:  کسانی که چنین نوحه‌هایی را می‌سرایند نسبتی با تاریخ ندارند و هیچ کتاب مقتلی را دقیق و عمیق مطالعه نکرده‌اند و با سیره و گفتار حضرت سیدالشهدا(ع) بیگانه هستند. به همین دلیل شعرهای آنان پر از توصیفات قد و قامت و چشم و ابرو و صفات زمینی است؛ چنان‌که بعضی از این شعرها به یک عاشقانه زمینی بیشتر شباهت دارد تا شعری که به ساحت مقدس امام حسین(ع) تقدیم شده باشد.

شرفشاهی متولد دوازدهم اردیبهشت 1340 تهران است. «راز سرفرازی»، «سبز و سپید و سرخ»، «سرشار از انتظار»، «فصل آبی پرواز»، «آفتاب امید»، «ردی بر رمل های تشنه»، «قبله آفتاب» و «گزیده ادبیات معاصر» (مجموعه شعر) از آثار او به شمار می‌آیند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط