یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
شرفشاهی: شعر انتظار باید از نگاه کاسبکارانه دور شود

کامران شرفشاهی،شاعر و پژوهشگر، با اشاره به این که حجم زیادی از شعرهایی که درباره حضرت ولی عصر(عج) سروده شده، دردی از جامعه و مخاطب دوا نمی کند، دیدگاه‌هایش را درباره آسیب‌شناسی شعر انتظار این گونه بیان کرد و گفت: حجم زیادی از شعرهایی که با موضوع حضرت ولی عصر(عج) سروده شده، کلی گویی است. متأسفانه عده‌ای هم به این مساله نگاهی کاسبکارانه دارند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شرفشاهی،‌مدیر انتشارات تجلی مهر که تا کنون کتاب‌های «کدام جمعه می آیی» سروده رضا عبداللهی، «آینه و ماه» از عباس براتی پور، «نسیم شرقی» سروده اسماعیل یکتایی‌لنگرودی و کتاب «سرشار از انتظار» سروده کامران شرفشاهی، را با موضوع انتظار  منتشر کرده است، گفت: همواره به انتشار آثاری با این موضوع اهتمام داشته‌ام؛‌ البته کتاب‌های دیگری را نیز که به موضوع انتظار پرداخته‌اند نیز از نظر دور نمانده اند که کتاب «مثنوی شیعه نامه» سروده محمدرضا آقاسی از آن جمله است.

وی توضیح داد: حجم زیادی از شعرهایی که درباره حضرت ولی عصر(عج) سروده شده دردی از جامعه و مخاطب دوا نمی کند و اغلب کلی گویی است. این موضوع متأسفانه برای عده ای هم تبدیل به دکان شده و به آن نگاه کاسبکارانه دارند. کسانی که در این حوزه کار می‌کنند باید اشخاصی باشند که علاوه بر اخلاص، مطالعات کافی هم در مورد سیره حضرت ولی عصر(عج) داشته باشند.

این شاعر که خود نیز پیش‌ترها کتاب «پیش از سپیده» که آثار شاعران معاصر و چند شاعر کلاسیک را با موضوع انتظار در آن جمع آوری کرده، و در سال 1380 به چاپ رسانده، ادامه داد: پیشینه شعر انتظار به زمان‌های دور باز می گردد. شعر انتظار در واقع بعد از واقعه غدیر شکل گرفت؛ چرا که ادبیات شیعه بعد از واقعه غدیر نضج یافت.

وی گفت: دعبل خزاعی در زمان حیات امام رضا(ع) زندگی می‌کرد. هنگامی که امام رضا(ع) به ایران آمدند، خدمت ایشان رسید و قصیده‌ای را که در ثنای حضرت ولی عصر(عج) سروده بود، برای ایشان خواند. نقل شده که وقتی امام رضا(ع) نام حضرت ولی عصر(عج) را شنیدند، دست راستشان را روی سرشان گذاشتند و به احترام حضرت ولی عصر(عج) برخاستند.

وی افزود: «عیون اخبار الرضا» نام کتابی دو جلدی است که توسط شیخ صدوق تألیف شده و نزدیک‌ترین کتاب به صدر اسلام است و شعر دعبل در این کتاب آمده است. 

کامران شرفشاهی، شاعر و مدیر انتشارات تجلی مهر گفت: متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سرایندگان و ناشران موضوع انتظار حمایت لازم را نمی کند و حتی با وجود چاپ این دسته کتاب‌ها، این وزارتخانه تا به حال حتی شماری از نسخه‌های این آثار را نیز خریداری نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها