چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۰
قزوه: شعر انقلاب بار همه هنرها را به دوش کشیده است

آیین پایانی سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب برگزار شد. علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این مراسم گفت: شعر انقلاب بار همه هنرها را به دوش کشیده و بار شعر انقلاب را ادبیات دفاع مقدس و آیینی به دوش کشیده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اختتامیه سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب عصر چهارشنبه (8 آبان‌ماه) در سالن تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران با حضور برگزیدگان و جمعی از شاعران و کارشناسان عرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

علیرضا قزوه در این مراسم اظهار کرد: در این جشنواره نام و تصاویر قیصر امین‌پور و سلمان هراتی به چشم می‌خورد. دیروز کنار مزار او مذاکراتی با مسوولان داشتیم و قرار شد سال آینده بزرگداشت وی در ابعاد بین‌المللی برگزار شود. فردا نیز با جمعی از شاعران کنار مزار سلمانی هراتی جمع خواهیم شد تا کلنگ مجتمع فرهنگی وی را به زمین بزنیم.

وی با بیان این‌که علاوه بر سلمان هراتی و قیصر امین‌پور ضلع سومی وجود که نمی‌توان آن را در شعر انقلاب نادیده گرفت، و آن سیدحسن حسینی است، گفت: سید و قیصر در کنار هم جاذبه و دافعه شعر انقلاب بودند. همواره خشم شیعی سیدحسن در کنار مهر قیصر، مهر و قهری ایجاد می‎کرد که از جنس تشیع و مولا علی بود. نمی‎شود در جلسه‎ای که نام قیصر را می‎بریم از سید حرفی نزنیم. قیصر، سلمان و سیدحسن ما را زود ترک کردند به همین دلیل خواستم در این برنامه از آن‌ها یاد کنم.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: شعر انقلاب در کنار سه چهره مذکور، چهره‎های بزرگ دیگری نیز دارد. چه کسی می‎تواند علی معلم را انکار کند؟! سیدحسن حسینی و قیصر همیشه به چشم استاد به علی معلم نگاه می‎کردند.

قزوه عنوان کرد: عده‎ای می‎خواهند وانمود کنند شعر انقلاب در این سه چهره خلاصه می‎شود. البته اگر بخواهند بر این ادعا پافشاری کنند همین سه چهره هم برای اثبات شعر انقلاب کافی‎ است. حتی اگر شاعران امروزی مانند علی معلم و عبدالملکیان نبودند همین سه چهره برای شعر انقلاب کافی بودند.

وی توضیح داد: شعر انقلاب، یک شعر با زایش، دنباله‌دار و با پشتوانه است. این نوع شعر به صورت جدی در حال حرکت به سوی جلو است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اظهار کرد: دیروز به دانشگاه پیام نور اهواز رفته بودیم و چند شاعر جوان شعر می‎خواندند. در چند ساعت شعرخوانی، جز بازی زبانی نشنیدم. آن‌ها حرف ویژه‌ای نداشتند. این در حالی است که قیصر در 18 سالگی و 25 سالگی با شعرهایش دل‌ها را آتش می‌زد. چرا فرزندان ما را دلسرد می‎کنید؟ چرا برخی می‎خواهند به شعر انقلاب اهانت کنند؟

قزوه عنوان کرد: قیصر و سلمان صبر کردند و رنج کشیدند تا به جایگاه فعلی رسیدند. فرزندان ما هم که در این جشنواره‌ها برگزیده می‌شوند، رنج می‌برند و این هدیه‌ها هم در مقابل زحماتشان چیزی نیست.

در ادامه این مراسم از برگزیدگان بخش‌های سه‌گانه تک اثر، مجموعه اثر و پژوهش سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب قدردانی شد.

اسامی نفرات اول این جشنواره به شرح زیر است:

در حوزه تک اثر شعر نو (نیمایی و آزاد): شعر «سوسو» اثر میثم داوودی، برنده لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هفت میلیون ریال جایزه نقدی.

در حوزه تک اثر شعر کلاسیک: شعر «تقدیم به آزادگان» اثر کبری موسوی قهفرخی، برنده لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هفت میلیون ریال جایزه نقدی.

در حوزه مجموعه شعرنو: شعر «گل فروش مسلمان» اثر مجید سعدآبادی، برنده لوح تقدیر تندیس جشنواره و سی میلیون ریال جایزه نقدی.

در حوزه مجموعه شعر کلاسیک: شعر «سر ساعت» اثر محمدمهدی سیار، برنده برنده لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هفت میلیون ریال جایزه نقدی.

اسامی نفرات دوم این جشنواره به این ترتیب است:

در حوزه تک اثر شعر نو (نیمایی و آزاد): شعر «خاکریز ماه» اثر وحید کیانی، برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی 6 میلیون ریال.

در حوزه تک اثر شعر کلاسیک: شعر «اولین پنجره سبز امامت» اثر مطهره عباسی، برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی 6 میلیون ریال.

در حوزه مجموعه شعر نو (نیمایی و آزاد): شعر «نگاتیوهای خونی» اثر مهدی نظارتی‌زاده، برنده لوح تقدیر و 25 میلیون ریال جایزه نقدی.

در حوزه مجموعه شعر کلاسیک: شعر «ای پنجره پرده‌نشین باز کن آغوش» اثر سیده زهرا صالحی، برنده لوح تقدیر و 25 میلیون ریال جایزه نقدی.

اسامی نفرات سوم جشنواره نیز به شرح زیر است:

در حوزه تک اثر شعر نو (نیمایی و آزاد): شعر «اردیبهشت» اثر فاطمه بیرانوند، برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی پنج میلیون ریال.

در حوزه تک اثر شعر کلاسیک: «دو آستین خالی» اثر محمدحسین ملکیان، برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی 5 میلیون ریال.

در حوزه مجموعه شعر نو (نیمایی و آزاد): شعر «باغی در حوالی من» اثر میلاد عرفان‌پور، برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی 20 میلیون ریال.

در حوزه مجموعه شعر کلاسیک: شعر «از پشت سایه‌ها» اثر محمدحسین انصاری‌نژاد، برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی 20 میلیون ریال.

اسامی نفرات برتر بخش پژوهش (مقاله، پایان‌نامه و کتاب) این جشنواره به ترتیب زیر است:

رتبه نخست در بخش پژوهش (مقاله): مقاله «بررسی جلوه‌های هنری و ارزشی تقابل‌های دوگانه در شعر سلمان هراتی» اثر مصطفی کارگر، برنده تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی 10 میلیون ریال.

رتبه دوم در بخش پژوهش (مقاله): مقاله «غزل در شعر انقلاب» اثر محمدباقر نجف‌زاده، برنده لوح تقدیر و پنج میلیون ریال جایزه نقدی.

رتبه سوم در بخش پژوهش (مقاله): مقاله «بررسی اشارات قرآنی و روایی در شعر مهدوی انقلاب اسلامی» اثر فاطمه بیرامی، برنده لوح تقدیر و پنج میلیون ریال جایزه نقدی.

رتبه نخست در بخش پژوهش (کتاب یا پایان‌نامه): اثر «دانشنامه ادبیات انقلاب اسلامی» نوشته غلامرضا کافی، برنده لوح تقدیر و مبلغ 25 میلیون ریال جایزه نقدی.

رتبه دوم در بخش پژوهش (کتاب یا پایان‌نامه): اثر «ادبیات دفاع مقدس بوشهر» نوشته حیدر منصوری، برنده لوح تقدیر و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی.

رتبه سوم در بخش پژوهش (کتاب یا پایان‌نامه): اثر «کالبدشکافی طنز در شعر متعهد انقلاب» نوشته فاطمه تسلیم جهرمی، برنده لوح تقدیر و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط