چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
«فصل جوانی» از جبهه به صورت شعاری یاد نکرده است

آیین بازخوانی و نقد رمان «فصل جوانی» نوشته قاسمعلی فراست در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد. حسین فتاحی، نویسنده و منقد در این مراسم گفت: نویسنده در این اثر نخواسته است به جبهه به صورت شعاری بپردازد بلکه شخصیت‌ها و فضاها را ملموس و قابل دسترس بیان کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم بازخوانی و نقد رمان «فصل جوانی» عصر سه‌شنبه (7 آبان) با حضور قاسمعلی فراست، نویسنده رمان و منتقدانی مانند حسین فتاحی و داوود امیریان و جمعی از علاقه‌مندان به حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. 

فتاحی در این مراسم اظهار کرد: رمان با دو بال «مضمون» و «فُرم» پرواز می‌کند. هر کدام از این بال‌ها ویژگی‌هایی دارند. اگر در یک رمان، این دو بال به صورت هنرمندانه کنار هم قرار بگیرند، تاثیر خوبی به جا می‌گذارند.

وی ادامه داد: رمان «فصل جوانی» می‌خواهد بگوید که انسان‌های درستی در فضای جبهه و جنگ حضور داشتند و وقتی نوجوانی مانند امیر (شخصیت اصلی رمان) که عشق موتور دارد، به این فضا قدم می‌گذارد، در نهایت جوانی پخته و کارآمد به بار می‌آید.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد: نویسنده رمان «فصل جوانی» می‌کوشد بیان کند که تجربه زندگی این نوجوان در جبهه، می‌تواند اصول و درسی باشد برای تمام دوران زندگی وی.

فتاحی عنوان کرد: مخاطبان وقتی این رمان را مطالعه می‌کنند، با شخصیت‌های داستان هم‌نوا و هم‌حِس می‌شوند و به صورت خودجوش از ماجراهای داستان متاثر می‌شوند.

وی افزود: نویسنده در این رمان از نثری استفاده کرده است که فضای جوانی را به خوبی برای مخاطبان بیان می‌کند . کلمات این رمان، آهنگ جوانانه‌ای دارند و زاویه دید اول‌شخص و روایت‌های آن در هر فصل، متناسب با شخصیت‌های داستان تغییر می‌کنند.

این منتقد با بیان این‌که داستان به نوشته‌ای می‌گویند که ضمن استفاده از تجربه نویسنده، هدفش القای حِس به مخاطبان است، گفت: استفاده از واژه‌های امروزی در رمان مربوط به زمان گذشته، در صورتی که حِس بهتر و بیشتری را به مخاطبان القا کند و به تاثیرگذاری بیشتر داستان در مخاطبان کمک کند، هیچ‌گونه مشکلی ندارد. این همان چیزی است که نویسنده در رمان «فصل جوانی» به آن پرداخته است.

فتاحی توضیح داد: داستان «فصل جوانی» از سه بخش «رسیدن امیر به موتور»، «مساله اسارت و آزادی امیر» و «زخمی شدن و دسترسی نداشتن به دارو» تشکیل شده است؛ این سه قسمتی بودن داستان، قرار گرفتن این اثر در میان آثار کلاسیک را کمی دچار تردید می‌کند.

وی افزود: در این داستان نویسنده هدف استفاده از افراد لاتِ موتورسوار در جنگ را مشخص نکرده است؛ به این معنا که آیا از این افراد به دلیل نترس بودن و لات بودنشان برای حضور در جبهه دعوت شده است یا این‌که به دلیل موتورسوار حرفه‌ای بودن، به جبهه راه یافته‌اند؟! به نظرم اگر نویسنده این موضوع را مشخص می‌کرد، زیبایی داستان دوچندان می‌شد.

قاسمعلی فراست، نویسنده رمان «فصل جوانی» در این مراسم با اشاره به انگیزه تالیف این رمان گفت: بنده با افراد موتورسوار متعددی که واقعا به موتور عشق می‌ورزیدند، ارتباط داشتم. از طرفی مطلع شدم آقای مصطفی چمران به دنبال نیروهای موتورسوار حرفه‌ای است؛ همه این عوامل مانند حلقه‌های منسجم زمینه تالیف این رمان را برای من فراهم کردند.

وی توضیح داد: رمان «فصل جوانی» ویژه نوجوانان به رشته تحریر درآمده است به همین دلیل سعی کرده‌ام به دلیل کم‌حوصله بودن این قشر از جامعه، رمان را با تعداد صفحات اندک و با حجم کم به اتمام برسانم؛ چرا که معتقدم در غیر این صورت نوجوانان از خواندن آن امتناع می‌کردند.

نویسنده رمان «فصل جوانی» عنوان کرد: در این اثر کوشیده‌ام ضمن استفاده از واژگان متناسب با دهه 60، از واژگانی بهره‌ بگیرم که با ادبیات آن دهه منافاتی نداشته و برای مخاطبان جذابیت داشته باشند.

داوود امیریان، نویسنده و منتقد از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: رمان «فصل نوجوانی» به دلیل اَکشن بودن، برای نوجوانان بسیار جذاب است اما متاسفانه در اواسط داستان متوجه می‌شویم که داستان بدون مقدمه از بحث موتور فاصله می‌گیرد و وارد فضای دیگری می‌شود؛ این موضوع کمی به مذاق مخاطبان خوش نمی‌نشیند که از سابقه درخشان آقای فراست بعید به نظر می‌رسید.

وی ادامه داد: به نظرم در برخی  بخش‌ها، داستان به سَمت خاطره‌گویی پیش می‌رود که رمان را از حالت داستانی خارج کرده است.

امیریان درباره استفاده از واژگان امروزی در آثار مربوط به زمان گذشته، گفت: اگر بخواهیم تنها از زبان امروزی در آثار مربوط به زمان گذشته استفاده کنیم، ذوق مخاطب رنجیده‌خاطر می‌شود اما می‌توان برای جذاب‌تر کردن داستان به مقدار اندک از زبان امروزی در داستان‌های گذشته استفاده کرد.

وی ادامه داد: استفاده صِرف از زبان گذشته در داستان‌ها نیز باعث دور شدن مخاطبان از داستان می‌شود. بنابراین معتقدم از هر دو زبان باید به میزان متعادل در داستان‌ها استفاده شود.

رمان «فصل جواني» روايت جذابی است از علاقه‌ یک نوجوان به موتورسواری كه او را به جبهه مي‌كشاند. وی با دكتر مصطفی چمران آشنا مي‌‌شود و وقايع غيرمنتظره‌اي در دل داستان رقم مي‌‌خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط