سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
انتقاد صادق خرازي از ذوق زدگي سياسي در برخورد با روابط با آمریکا

محمد صادق خرازی سفیر پیشین ایران در فرانسه و سازمان ملل و کارشناس مسایل بین‌الملل اعتقاد دارد که اتفاق اخیری که در روابط ایران و آمریکا رخ داد و باعث خوشحالی و ذوق‌زدگی برخی متفکران و صاحب‌نظران شده‌است ناشی از نگاه سطحی و ناآگاهی نسبت به ماهیت آمریکاست./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد کتاب «چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا و مقالات دیگر» با حضور صادق خرازی، عباس ملکی و محمدرضا دبیری، عصر روز گذشته (29مهرماه) در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
 
در این مراسم، صادق خرازی با اشاره به چاپ این کتاب در حوزه ادبیات سیاسی با همت انتشارات هرمس در شرایط حساس امروز کشور گفت: در این شرایط شناخت ما از آمریکا خیلی سطحی است. یکی از مشکلات بزرگ ما، نداشتن فهم و درک واقعیت‌هایی است که از طرف مقابل داریم و متاسفانه شناخت ما نسبت به همه تحولات پیچیده جهانی، نگاه ژورنالیستی شده‌است. 

وی تاکید کرد: مشکل اساسی امروز در جامعه ما فقر بینش (vision) است. شاید علم و دانش در کشور وجود داشته باشد اما بحرانی که  در حوزه علم وجود دارد، تهدید واقعی شناخت، بینش و کمبود آگاهی حتی در میان صاحب‌نظران این حوزه است و دلیل آن، خودسانسوری عظیمی است که کشور را فراگرفته است. 

این کارشناس مسایل سیاسی افزود: جوانی که در نتیجه فقر بینش و درک درست از مسایل، تنها منبع آگاهی او، منابع ژورنالیستی است بالطبع نمی‌تواند آمریکا، اسراییل و غرب را به درستی بشناسد و درک درستی از وقایع امروز داشته باشد و این همان چیزی است که باعث گمراهی و کج فهمی نسل امروز ما شده است. 

خرازی بااشاره به مکالمات تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما و یاد کردن آن به عنوان «دیپلماسی تلفنی» گفت : اتفاق اخیری که در روابط ایران و آمریکا رخ داد و باعث خوشحالی و ذوق‌زدگی برخی  متفکران و صاحب‌نظران شده‌است ناشی از همین نگاه سطحی و ناآگاهی نسبت به ماهیت آمریکاست.

وی در واکنش به این ذوق‌زدگی گفت: عمق دانش بسیاری از مدعیان صاحبان‌نظر امروز  نسبت به واقعیات و تحولات نظام بین‌الملل یک وجب است و باید مراقب باشند در نتیجه این ذوق زدگی‌ها اتفاقی رخ ندهد که در آینده  تاریخ شرمنده شویم.

وی با تمجید از این نشست و نوشتن کتاب‌هایی از این دست افزود: با توجه به ضرورت ارتقای سطح بینش و دانش کشور لازم است که این قبیل نشست‌ها و نوشتن این دست کتاب‌ها در جامعه افزایش یابد تا سطح بینش و آگاهی مردم و جوانان جامعه بیشتر و در نتیجه شناخت بیشتری از واقعیت‌های جهان حاصل‌شود. 

وی با طرح چند سوال که آیا مناسبات دیپلماتیک با آمریکا امکان دارد در چنین فضایی برقرار شود یا این‌که باید بررسی کنیم و بیندیشیم که چگونه مذاکراتمان پیش رود گفت: آیا مذاکرات مبنای روابط با آمریکاست یا آن‌که مذاکرات ابزاری برای پیشبرد اهداف‌مان در همه عرصه‌های بین‌المللی و کاهش تهدیدات است، البته مذاکرات مبتنی بر استیفای حقوق ملت ایران قابل دفاع است و آنچه طی این پنجاه روز توسط متولیان سیاست خارجی دنبال شده، قابل فهم است.

این دیپلمات پیشین افزود: باید در حوزه علوم انسانی و روابط بین‌الملل انتشاراتی مانند دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه و ناشران دیگر بحث‌های جدی‌تری در حوزه علوم سیاسی داشته باشند تا اگر هم به مباحث روز پرداخته می‌شود، براساس بنیان‌های محکم  و مستدل فکری باشد. 

کتاب «چند پرده از داستان روابط ایران و آمریکا و مقالات دیگر» را انتشارات هرمس در 360 صفحه، به قیمت 18 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است. این کتاب شامل چند مقاله سیاسی ـ تاریخی درباره وقایع مهم سیاسی و تاریخی ایران پس از مشروطه تا دوران معاصر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها