چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
ویرایش دوم «مکانیک کوانتومی» خواندنی شد

دومین ویرایش کتاب «مکانیک کوانتومی (مفاهیم و کاربردها)» نوشته نورالدین زتیلی در 11 فصل به همت انتشارات نیاز دانش به بازار نشر عرضه شد. این اثر به قلم مشترک محمد بهتاج لجبینی و نگار اورعی به فارسی برگردانده شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین ویرایش کتاب «مکانیک کوانتومی (مفاهیم و کاربردها)» که بر اساس آخرین درست‌نامه 2010 مولف منتشر شده است، در 11 فصل و با متنی خوش‌ساختار، جامع و در عین حال مختصر و مفید، جنبه‌های گوناگون مکانیک کوانتومی غیر‌نسبیتی را بیان می‌کند. 

چهار فصل نخست کتاب به موضوعات «اصول فیزیک کوانتومی»، «ابزارهای ریاضی مکانیک کوانتومی»، «اصول موضوعه مکانیک کوانتومی» و «مساله‌های یک‌بعدی» اختصاص دارد. از مهم‌ترین مباحث این فصل‌ها می‌توان به طبیعت غیرقابل تعیین دنیای میکروفیزیکی، رابطه عدم قطعیت میان دو عملگر، تقارن‌ها و قوانین پایستگی و نمایش ماتریسی عملگرهای گوناگون اشاره کرد.

«اندازه حرکت زاویه‌ای»، «مساله‌های سه بعدی»، «چرخش‌‌ها و جمع‌ اندازه حرکت‌های زاویه‌ای» و «ذرات یکسان» فصل‌های پنجم تا هشتم کتاب را تشکیل می‌دهند. در این چهار فصل به موضوعاتی چون نمایش ماتریسی اندازه حرکت زاویه‌ای‌، مساله‌های سه بعدی در مختصات دکارتی، جمع بیش از دو اندازه حرکت زاویه‌ای و اصل متقارن‌سازی اشاره شده است.

فصل‌های نهم، دهم و یازدهم کتاب با عنوان‌های «روش‌های تقریبی برای حالت‌های مانا»، «نظریه اختلال وابسته به زمان» و «نظریه پراکندگی» به بررسی اصل طرد و جدول تناوبی، تصویر‌های مکانیک کوانتومی و تعریف‌های گوناگون تابع دلتا می‌پردازند. 

در بخشی از پیشگفتار به قلم مترجمان کتاب آمده است: «در ویراست دوم سعی شده ابهامات و ایرادات موجود در ویراست نخست رفع شوند و تلاش نویسنده بر این بوده که کوانتوم را به شکل جالبی ادامه دهد. درست‌نامه دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیک،‌ مخاطبان اصلی این کتاب هستند ضمن این‌که برای داوطلبان آزمون‌های ورودی دوره‌‌های کارشناسی ارشد و دکترای فیزیک می‌تواند بسیار سودمند و آموزنده باشد.»

نورالدین زتیلی، نویسنده کتاب، در پیشگفتار دوم این اثر با اشاره به این مطلب که هشت سال از پدید‌آوری ویرایش نخست «مکانیک کوانتومی (مفاهیم و کاربردها)» گذشته، می‌نویسد: «تمرکز اصلی کتاب همچنان حفظ شده است؛ فراهم کردن متنی خوش‌ساختار و جامع،‌ اما مختصر و مفید که توسط مجموعه‌ای پربار از مثال‌ها با حل کامل که بیانگر جنبه‌های گوناگون مکانیک کوانتومی غیر‌نسبیتی است، پشتیبانی می‌شود.»

دومین ویرایش از چاپ نخست کتاب «مکانیک کوانتومی (مفاهیم و کاربردها)» با شمارگان یک هزار و 500 نسخه در 880 صفحه، به بهای 20 هزار تومان به همت انتشارات نیاز دانش به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها