چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
بررسی ارتباط هستی‌شناختی شعر و زبان

«سخن رمز دهان» نام تازه‌ترین کتاب شمس آقاجانی، شاعر، منتقد و مدرس ادبیات است. مهم‌ترین مباحث طرح شده در این کتاب بررسی ارتباط هستی‌شناختی بین «شعر» و مقوله «زبان» است. «سخن رمز دهان» دومین کتاب تئوریک آقاجانی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب دارای هفت فصل با نام‌های «شعر»، «القا»، «معنا»، «دال»، «زبان شناسی»، «عینیت» و «مواجهه»است.

کتاب یک پیوست نیز با نام «دیگر زبانی، بومی شدن و جهانی شدن» دارد که در آن نویسنده به بحث درباره انتقال مبانی فرهنگی از طریق زبان پرداخته است. 

بحث و بررسی درباره ارتباط هستی‌شناختی بین «شعر» و مقوله «زبان» از شاعران دوران پیش از رودکی تا اشعار دهه اخیر (حتی اشعار مدرن و آوانگارد) و پرداختن به ریشه‌های مشترک این اشعار، مهم‌ترین هدف نویسنده در این کتاب بوده است. 

فصل هفتم این کتاب با عنوان «مواجهه» که به چگونگی برخورد توسط مخاطبان با اشعار می‌پردازد و همچنین تحلیل و بررسی اشعار موسوم به «شعر تصویر و یا کانکریت» مباحث جدید و تازه‌ای است که پیش‌تر توسط هیچکدام از ادیبان و یا دانشمندان علوم بلاغت مطرح نشده بود. 

«دوره زبان شناسی عمومی» فردینان دوسوسور، «نشانه‌شناسی رسانه‌ها» مارسل دانسی، «سنگ آفتاب» اوکتاویو پاز، «شعر زمان ما؛ مهدی اخوان ثالث» و «شعر زمان ما؛ احمد شاملو» هر دو از محمد حقوقی، «یک تاکستان احتمال» مفتون امینی، «خطاب به پروانه‌ها» رضا براهنی، «حجم سبز» سهراب سپهری، «کلیات سعدی»، «لب‌ریخته‌ها» یدالله رویایی، «نظریه ادبی» یوهانس ویلم برتنز، «درباره شعر و شاعری» نیما یوشیج، «شکل‌های ناتمامی» شمس آقاجانی، «نگاه تازه به بدیع»، «معانی» و «بیان» هر سه از سیروس شمیسا و «موسیقی شعر» محمدرضا شفیعی کدکنی، نام بخشی از منابع مکتوب فارسی نویسنده برای نگارش این کتاب بوده است. 

آقاجانی در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «اگرچه شعر و ادبیات ما همواره از یک خلاء تئوریک رنج برده است، اما به نظر می‌رسد که این معضل در زمانه حاضر خود را به شکلی عریان آشکار کرده است. به ویژه با تغییر و تحولاتی که (نه لزوما پیشرفت!) در حوزه شعر در این دو دهه اخیر رخ داد، ما هر روز شاهد گسترش شکاف بین شعر و شاعران با مخاطبان عام هستیم.» 

«سخنِ رمزِ دهان» با نام دوم «تئوری و نقد شعر» نوشته شمس آقاجانی با شمارگان هزار و 100 نسخه، 291 صفحه و بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات سرزمین اهورایی روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

شمس آقاجانی متولد 1347، شاعر، منتقد و مدرس ادبیات است. از او پیش‌تر، در حوزه تئوری و نقد ادبی کتاب «شکل‌های ناتمامی» از سوی نشر ویستار در سال 1384 منتشر شده است. 

«مخاطب اجباری» و «گزارش ناگزیری» نام دو مجموعه شعر منتشر شده از سروده‌های آقاجانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط