سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
بررسی نگاه عقل‌گرای فیلسوف به عالم خیال

نگاه عقل‌گرای فیلسوفان و شهودی عارفان نسبت به مساله عالم خیال طی نشستی در سرای اهل قلم خانه کتاب بررسی می‌شود.-

دکتر علی‌محمد صابری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره نخستین میزگرد از مجموعه میزگردهای دوره جدید فلسفه و عرفان سرای اهل قلم، اظهار کرد: موضوع این میزگرد بررسی عالم خیال نزد ابن‌عربی و سهروردی است که شنبه (13 مهرماه) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:‌ ما در این نشست ‌در پی بررسی موضوع خیال به‌ عنوان یکی از مولفه‌های مشترک میان فلسفه و عرفانیم، زیرا این عنصر از جمله موضوعات مهمی است که فلاسفه و عارفان به آن پرداخته‌اند.

این محقق گفت: در این نشست آرای عارف بزرگ شیخ محی‌الدین ابن عربی و همچنین فیلسوف بزرگ سهرودی ارایه و  بنیان‌های مشترک و همسان میان آن‌ها بررسی می‌شوند. در واقع، ما در این نشست به برررسی این موضوع می‌پردازم که فلاسفه و عارفان چه نگاهی به عالم خیال دارند.

دکتر صابری اظهار کرد: ‌عارف با زبان دل و فیلسوف با زبان عقل سخن می‌گوید. فیلسوف می‌داند، می‌گوید و استدلال می‌کند اما عارف می‌بیند و می‌گوید، چراکه در مقام کشف و شهود است و ابزار شناخت قوی‌تری دارد. البته هدف هر دو یکی است.

وی ادامه داد: در این نشست دکتر حسن بلخاری به ارایه نظریات خود در این باره می‌پردازد.

این نشست از ساعت 17 تا 19 در سرای اهل قلم خانه کتاب واقع در تهران، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2، طبقه دوم برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها