دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
شمشيري: آموزش زبان اشاره به كتابداران را در دستور كار داريم

ابراهیم شمشیری، مدیر کل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: بهترین خدمات به گروه ناشنوایان در کتابخانه‌ها، تهیه منابع خاص برای این گروه، به ویژه در بخش کودک و نوجوان و آشنایی کتابداران با زبان اشاره برای تعامل با آنان است.-

شمشیری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب اظهار کرد: اختصاص بخش مجزا برای ناشنوایان کشور با توجه جمعیت محدود و هزینه بالا مناسب نیست.

وی با بیان این‌که تقویت ارتباط کلامی و ارتباطی با ناشنوایان در کتابخانه‌های عمومی برای تعامل بهتر با این‌گروه یکی از راهکار‌‌های پیوند ناشنوایان با کتاب است، عنوان کرد: تهیه منابع ویژه و مناسب برای این گروه و ارتباط آن‌ها با انجمن‌های ناشنوایان کشور و تعامل با کتابداران از طریق آموزش زبان اشاره، می‌تواند این گروه را با کتاب پیوند دهد. 

مدیر کل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این‌که در حال برنامه‌ریزی برای آموزش زبان اشاره به کتابداران کشور هستیم، گفت: مطالعات و کار کارشناسی برای تدارک این دوره آموزشی یکسال است انجام شده و امیدواریم تا پایان امسال اجرا شود.

شمشیری همچنین درباره تعداد ناشنوایان کشور که عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، گفت: اکنون آماری از تعداد اعضای ناشنوای کشور وجود ندارد اما بر اساس آمار بخش‌های مختلف کشور، اکنون کمتر از دو میلیون نفر ناشنوا و کم شنوا در کشور وجود دارد.

وی با بیان این‌‌که تعامل، ارتباط و خدمات کتابداری آموزش به ناشنوایان در کتابخانه‌های عمومی بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام این است که منابع و کتاب‌های این گروه ویژه ساده‌سازی شوند و در مرحله بعد مهارت‌های ارتباطی و کلامی آن‌ها به دلیل محدود بودن دایره واژگان گسترش یابد.

مدیر کل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این‌که باید از کودکی،ناشنوایان را با کتاب پیوند داد، عنوان کرد:بهترین راهکار برای پرورش استعداد‌های ناشنوایان کشور در کتابخانه‌های عمومی این است که ارتباطات اجتماعی و کتاب‌های مناسب از کودکی برای آن‌ها فراهم شود.

امضای تفاهمنامه با نهضت سواد آموزی کشور برای تهیه منابع نوسوادان
شمشیری با بیان این‌که ظرف یک ماه‌ آینده نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور تفاهمنامه‌ای را با نهضت سواد آموزی امضا خواهد کرد، گفت: جامعه نوسوادان کشور که بعد از دوران جوانی و میانسالی وارد چرخه آموزش می‌شوند؛ به دلیل داشتن دایره لغات محدود، با ناشنوایان اشتراک دارند و منابع آن‌ها نیز باید ساده سازی شود.

وی با بيان این‌که ممکن است برای یک کلمه 10 معنای متفاوت لحاظ شود، عنوان کرد: اکنون بر اساس آمار 20 درصد از جمعیت کشور را نوسوادان تشکیل می‌دهند و بر اساس تحقيقات و کارهای پژوهشی قرار است منبع مفید این گروه برای کتابخانه‌های عمومی کشور خریداری شود.

سالمندان اعضایی که نیازمند کار ویژه هستند
شمشیری با بیان این‌‌که آمار دقیقی از تعداد سالمندان کتابخانه‌های عمومی کشور وجود ندارد، گفت: سالمندان هم گروه ویژه دیگری هستند که مستلزم خدمات کتابخانه‌ای به صورت خاص هستند و باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به این‌که هنوز برنامه‌ریزی مدون برای اعضا و گروه‌های ویژه مانند ناشنوایان و سالمندان وجود ندارد، اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل انجمن ویژه اعضای پیشکسوت کتابخانه‌های عمومی، شناسایی نیاز‌ها و خدمات ویژه کتابی آن‌ها و همچنین ارایه خدمات مناسب از جمله سرفصل‌هایی است که می‌شود برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط