چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵
رقابت صد و شصت رمان‌نويس در هفتمين جايزه بوكر عربی

صد و شصت رمان از 19 كشور عربی برای حضور در هفتمين رقابت ادبی «بوكر عربی» به دبيرخانه اين جايزه ارسال شد. كميته داوران اين جايزه در حال حاضر مشغول مطالعه و ارزيابی اين آثار است تا فهرست اوليه آن را قبل از سال جدید ميلادی اعلام كند./

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران(ايبنا) به نقل از الجزيره، دبيرخانه اين جايزه پيش از اين از پايان مهلت ارسال آثار به اين مركز برای شركت در هفتمين جايزه بوكر عربی (2014) خبر داده بود. كميته داوران اين جايزه در حال حاضر مشغول مطالعه و ارزيابی 160 رمان از 19 كشور عربی است تا 16 اثر را در گام نخست انتخاب كرده و تا قبل از فرا رسيدن سال 2014 فهرست اوليه اين جايزه را اعلام كند.

اين دبيرخانه تعداد آثار ارسالی برای اين رقابت را يك ركورد در تعداد شركت‌كنندگان می‌داند كه از سال 2008 و نخستين دوره اين جايزه بی‌سابقه بوده است. سال گذشته 134 رمان و دو سال پيش 101 رمان در اين رقابت شركت كرده بودند.

از ميان  160 رمانی که امسال در مسابقه شرکت کرده‌اند، 33 رمان را خانم‌ها نوشته‌اند كه 20.6 درصد از كل اين مجموعه را تشكيل می‌دهد. اين رقم در مقايسه با 15 درصد مشاركت زنان نويسنده در سال گذشته، روند رو به رشدی داشته است.

همچنين نويسندگان زير چهل سال هم در دوره گذشته 21 درصد از كل مجموعه را تشكيل می‌دادند كه امسال به 31 درصد يعنی 50 نويسنده رسيده‌اند.

در همين زمينه، فلور مونتانارو، مسوول هماهنگی جايزه اعلام كرد: تعداد آثار دريافتی امسال افزايش چشم‌افسایی دارد كه نشان از اعتماد نويسندگان و ناشران به اين جايزه و اعتبار آن دارد.

وی افزود: شگفت آن‌كه نويسندگان سوری باوجود شرايط سخت در كشورشان حضوری پررنگ در اين دوره دارند و البته برخی ناشران مصری هم با توجه به شرايط خاص كنونی مصر، با مشكلاتی در ارسال آثار خود مواجه بودند.

اثر نويسنده كويتی سعود السنعوسی با عنوان «ساقه بامبو» سال گذشته برنده ششمين جايزه جهانی رمان عربی (بوكر عربی) شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها