دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
جشنواره هنرهای آیینی و سنتی دو کتاب تخصصی منتشر کرد

شانزدهمین جشنواره هنرهای آیینی و سنتی دو کتاب تخصصی «دفتر تعزیه 12» و «دفتر پژوهش 1» را منتشر کرد. این جشنواره با دبیری داود فتحعلی‌بیگی از 24 شهریور در تهران آغاز شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، دو کتاب «دفتر تعزیه 12» و «دفتر پژوهش 1» در روز نخست جشنواره آیینی سنتی، منتشر و در اختیار پژوهشگران، هنرمندان و خبرنگاران قرار گرفت.

دفتر پژوهش یک با مقالاتی از لاله تقیان، داود فتحعلی بیگی، عظیم موسوی، محمدحسین رجایی زفره‌ای، حمیدرضا اردلان، محمدحسین ناصربخت، نیایش پورحسن و امیر سهرابی در 160 صفحه و سه بخش  چاپ شده است.

در بخش نخست این کتاب به موضوع «میراث فرهنگی معنوی و کاربردهای آن» پرداخته شده است. 

در بخش دوم با موضوع شبیه‌خوانی، سه مقاله با عناوین «سعدی و تعزیه»، «وداع در تعزیه» و «دو مجلس کوتاه تعزیه» آمده است. 

در نهایت، بخش سوم نیز به موضوع تخت حوضی اختصاص دارد: «ظهور پهلوان کچل و حضورش در زبان، ادبیات و نمایش‌های سنتی»، «کمدی سپید یا سپیدبازی در دوران پهلوی» «کریم شیره‌ای (دلقک؟ ترخان افسانه‌ای، بازیچه‌ جعل تاریخ؟)» و «معرفی اسنادی از نمایش تخت حوضی اصفهان» از مطالب این بخش است. 

همچنین دفتر تعزیه 12 نیز به کوشش داود فتحعلی بیگی و مهدی دریایی در 160 صفحه تنظیم و چاپ شده است.

در این کتاب به «تعزیه شهادت حضرت علی‌اکبر (سنه 1206 هجری قمری)»، «تعزیه هابیل و قابیل (سنه 1214 هجری قمری)»، و «تعزیه خروج سهل و جعفر (سنه 1219 هجری قمری)»، «تعزیه عروسی سلیمان نبی (سنه 1245 هجری قمری)» و «تعزیه خاتم دزدی از سلیمان (سنه 1247 هجری قمری)» پرداخته شده است. 

شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی سنتی، به دبیری داود فتحعلی بیگی، که از  یکشنبه، 24 شهریور آغاز شده است تا 30 شهریور (1392) ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها