جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
سیر و سلوک معنوی در مسیر وحی، راه صحیح رسیدن به ادراکات فراحسی

نویسنده کتاب «فوق طبیعت، دریافت‌های مرموز و ادراکات فراحسی از دیدگاه علم و قرآن» درباره توانایی دستیابی انسان‌ها به ادراکات فراحسی گفت: بشر توانایی رسیدن به این ادراکات را دارد که اگر این دستیابی از راه سیر و سلوک معنوی در مسیر وحی باشد، مورد قبول اسلام و قرآن است ولی اگر با تکیه بر ریاضت‌های برگرفته از عرفان‌های غربی و شرقی باشد، نامشروع شناخته می‌شود._

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: اداراکات فراحسی به طور کلی مورد تایید قرآن قرار دارند اما قرآن برخی از جنبه‌های این ادراکات فراحسی را تایید نمی‌کند. به عنوان مثال، رویای صادقه، انتقال مطلب از راه دور(تله‌پاتی) و وحی از نگاه قرآن مورد تایید است.

کلانتری افزود: پیامبران الهی افرادی بودند که وحی را از طریق ادارکات فراحسی دریافت می‌کردند. بنابراین، موضوع وحی تایید کننده این مطلب است که ادراکات فراحسی در نگاه کلی از دیدگاه قرآن تایید شده‌اند.

نویسنده کتاب «فوق طبیعت، دریافت‌های مرموز و ادراکات فراحسی از دیدگاه علم و قرآن» در پاسخ به این سووال که «می‌توان ادعا کرد افرادی که تجربه ادراکات فراحسی را پشت سر گذاشته‌اند، از برتری معنوی نسبت به سایر افراد برخوردارند؟» گفت: ادراکات فراحسی دلیلی بر حقانیت و برتری شخص نیستند. به عنوان نمونه، نمی‌توان ادعا کرد شخصی که بازگشت از مرگ را تجربه کرده است، امتیاز فوق‌العاده معنوی نسبت به سایر افراد دارد. ادراک فرا‌حسی به معنای شان الهی افراد نیست تا بتوانیم ادعا کنیم هر کس که با این تجربیات مواجه شده، مورد عنایت خاص الهی قرار گرفته است.

این عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران اظهار کرد: این‌گونه تجربیات و ادراکات از نگاه قرآن می‌تواند هم مثبت و هم منفی تلقی شود، زیرا برخی از این ادراکات از طریق ریاضت‌های نامشروع حاصل می‌شوند که مورد تایید اسلام و قرآن نیستند. 

رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که «برای شما به عنوان یک روحانی بررسی موضوع ادارکات فراحسی چه جذابیتی داشته است؟» گفت: همه انسان‌ها به این دلیل که با جهان ماده مانوس شده‌اند، وقتی سخن از عالم غیب به میان می‌آید تمایل فراوانی برای کشف حقایق مربوط به جهان غیب از خود نشان می‌دهند. این در حالی است ‌که قرآن منبع مهمی به شمار می‌آید که همه این ارتباطات با جهان ماده را با زبان علمی در اختیار انسان قرار می‌دهد. من هم به دلیل ارتباط با قرآن سعی کرده‌ام مباحث مربوط به ارتباط عالم ماده با عالم غیب را بر اساس آیات قرآن بررسی کنم. 

کتاب «فوق طبیعت، دریافت‌های مرموز و ادراکات فراحسی از دیدگاه علم و قرآن» با هدف بررسی رموز اتفاقات ماورا‌ءالطبیعه، ادراکات‌ فراحسی و حوادث اسرار‌آمیز زندگی بشر از دیدگاه قرآن به زودی از سوی دفتر نشر معارف اسلامی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط