شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
مطالب ضد ایرانی در کتاب‌های عربی از خاورشناسان سرچشمه می‌گیرد

آذرشب، رییس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب گفت: كتاب‌هاى تاريخ ادبيات عرب كشورهاى عربى غالبا حاوى مطالب ضد ايرانى و ضد شيعه است و اين تحريف‌ها از خاورشناسان و شاگردان عرب آن‌ها سرچشمه می‌گیرد.-

دکتر محمدآذرشب، رییس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب و نویسنده و مترجم بیش از 58 اثر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تالیفات خود و تاثیرگذاری آن‌ها در معرفی فرهنگ و تمدن ایرانیان به جهان اعراب گفت: كتاب‌هاى زيادى در زمينه ادبيات فارسى و عربى، تمدّن اسلامى و ايران شناسى توسط اینجانب تاليف شده است. هدف من از  نگارش كليه اين كتاب‌ها بيان دو حقيقت است؛ اول این‌که ما و جهان عرب در يک حوزه واحد تمدنى قرار گرفته‌ايم و دوم اینکه اميد به آينده فقط در گرو از سرگيرى حركت تمدن اسلامى در سطح نيازهاى روز است. نامه‌ها و پيام‌هاى دریافتی و اطلاعات مستقيم اينجانب از جهان اعراب حاكى از این گفتمان است که تمدن سازى و آينده نگرى بهترين وسيله براى احيا و وحدت امت اسلامى است. 

وی ادامه داد: «الصحوة الإسلامية الفرص والتحديات» و «شعر الصحوة الإسلامية» عناوین دوکتابی است که به تازگي نگاشته ام و از سوی دفتر حفظ آثار حضرت آيت الله العظمى خامنه‌اى منتشر شده است . در اين دو كتاب سعى شده است گفتمان انقلاب اسلامى درباره بيدارى اسلامى و فرصت‌ها و چالش‌هاى پيش رو بيان شود. در ضمن در کتاب دوم به نظرات رهبرى درباره نقش ادبيات و شعر در بيدارى وجدان امت اسلامى پرداخته شده است. 

آذر شب افزود: همچنین شش كتاب ديگر توسط انتشارات موسسه تعارف به‌ مناسبت برگزارى هفته‌هاى فرهنگى در خارج از كشور به چاپ رسيده است. از میان اين كتاب‌ها، «الوحدةالاسلامية فريضة وضرورة»، «الوحدة الدائرة الحضارية الإيرانية العربية» و «الحب فى خطابنا الأدبي» در قطر و كشورهاى خليج فارس توزيع شده‌اند. «تلمسان مقاومة وعرفان» در الجزایر و شمال آفريقا ‌و دو كتاب «النجف الأشرف وثقافة التقريب» و «النجف الاشرف اصالة ومعاصرة» در عراق منتشر شده  كه در زمينه وحدت حوزه تمدّنى ايران و عرب است.

آذرشب بيان كرد:  پيش از این‌ها در سال 1390  کتابی با نام «مسيرة التقريب» از سوی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى به چاپ رسيده است. اين كتاب دو جلدى که جريان تقريب در قرن گذشته را مستند می‌سازد، مورد عنايت و قدردانى مقام معظم رهبرى و سفارش ايشان براى انتشار در سطح جهانى قرار گرفت. 

این استاد دانشگاه در توضیح نقش این آثار در خنثی سازی تحریف‌های صورت گرفته در آثار عربی پیرامون ایران گفت: در سه کتاب «تاريخ ادبيات عرب از آغاز تا پايان عصر اموي»، «تاريخ ادبيات عرب در عصر عباسي» و «تاريخ ادبيات عرب در اندلس» و كتاب‌هاى ادبى ديگرى كه نگاشتم مانند «نهج العاشقين»، رويكرد جديد سهيم بودن ملت‌هاى مسلمان به ويژه ايرانيان در ادبيات عرب و بيان سهم مكتب اهل بيت در حركت ادبيات عرب مد نظر قرار گرفته است. ‌متاسفانه كتاب‌هاى تاريخ ادبيات عرب كشورهاى عربى غالبا حاوى مطالب ضد ايرانى و ضد شيعه است و اين تحريف‌ها از خاورشناسان و شاگردان عرب آن‌ها سرچشمه گرفته است. اميدوارم با تبادل معرفتى (تعارف) ميان ما و جهان عرب بتوانيم اين تحريف‌ها را بزدایيم و حقایق درخشان تمدن اسلامى را پر رنگ تر سازیم.

آذر شب درباره مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب و اهداف آن گفت: اين مركز با هدف تعارف، يعنى مبادله معرفتى میان ايران و اعراب، تأسيس شده است. پس از تاسیس این مرکز در تهران، شعبه‌ای از آن در دمشق  فعالیت خود را‌ آغاز کرد که تاكنون فعاليت‌هاى نسبتا خوبى در تحقق اهداف خود انجام داده است. 19 كتابی که در سوريه تحت عنوان «سلسلة كتاب الثقافة الإسلامية» به انتشار رساندم، همگی اهداف مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب را دنبال می‌کند. 

وی ادامه داد: از دیگرفعالیت‌های این مرکز می توان به همکاری با دانشگاه‌هاى جهان عرب به ويژه دانشگاه‌هاى سوريه و قاهره اشاره کرد که باوجود مشكلات موجود، قدم‌هاى خوبى برداشته شده و رساله‌هاى مختلفى در زمينه ايران شناسى و جهان عرب شناسى با همكارى اين مركز در سطح كارشناسى ارشد و دكترى تدوين شده است. همچنین چند سمينار در سوريه با همكارى دانشگاه دمشق و حلب در راستاى اهداف مركز برگزار شد. شایان ذکر است که برای ايجاد ارتباط با متفكران و استادان جهان عرب وب سايتى با نام «ايران و العرب» فعال است.

آذرشب به عنوان عضوی از اعضای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره جایگاه تقریب ماهیت اسلامی اظهار کرد: از قرن گذشته مدافعان تقریب سعى داشتند مشتركات فقهى و كلامى میان فرقه‌های اسلامى را یافته و میان علماى مسلمان تفاهم ايجاد كنند ولى به نظر من مشكل جهان اسلام اختلافات فقهى، كلامى و سياسى نيست بلکه  عقب ماندگى است. اين عقب ماندگى مرتبه اى از مراتب مرگ است و جسد مرده همواره از هم گسيخته است به‌همين منظور تقريب بايد توأم با احياء يعنى زنده شدن جهان اسلام باشد. 

وی افزود: با توجه به پيوستگى ميان احياء و تقريب، مركز پژوهشى وحدت جهان اسلام را با مجوز وزارت علوم و تحقيقات فناورى با دو گروه پژوهشى تقریب مذاهب اسلامی وآینده تمدن اسلامی تأسيس کردم. در گروه اول سعى داريم با ديد علمى و آماری فرصت‌ها و چالش‌هاى وحدت مذاهب اسلامى را بررسى کنیم و در گروه دوم  آينده تمدّن اسلامي را (نه فقط گذشته آن) مورد بررسى قرار دهيم، چراکه وحدت اسلامی در گروه احيا است و نمود آن در تمدن سازی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها