دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴
«تاریخ آغازین فراماسونری در ایران» بازچاپ می‌شود

چهار جلد نخست مجموعه پنج جلدی «تاریخ آغازین فراماسونری در ایران» به‌کوشش حمیدرضا شاه‌آبادی و یحیی آریابخشایش شامل بیش از 130 سند درباره نخستین لژ رسمی تشکیل شده در ایران از سوی انتشارات سوره مهر بازچاپ می‌شود._

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌نقل از انتشارات سوره مهر، «تاریخ آغازین فراماسونری در ایران» مجموعه بیش از ۱۳۰ پرونده موجود در آرشیو لژ فراماسونری بیداری ایران (نخستین لژ رسمی تشکیل شده در ایران) است که در کتابخانه و مرکز اسناد حوزه هنری نگهداری می‌شود.

این مجموعه اسناد لژ بیداری ایران و دربردارنده ۱۲۱ پرونده است که نام ۱۲۱ عضو لژ بیداری ایران را بر خود دارد و به ترتیب از شماره ۱ تا ۱۲۱ شماره‌گذاری شده‌اند. همچنین هشت پرونده دیگر نیز وجود دارد که نام هشت عضو دیگر روی جلد آن‌ها نقش شده اما بدون شماره‌اند. علاوه‌بر این 6 پرونده دیگر نیز وجود داشته که دو مورد آن‌ها شماره مشخصی نداشتند و به افراد معینی مربوط نبودند اما عنوان هر پرونده روی جلد آن نوشته شده بود.

در جلد نخست این مجموعه به کلیاتی از بیان مفاهیم عمومی درباره ماهیت پدیده فراماسونری و تاریخچه آغازین آن در ایران و چگونگی تاسیس و پایان کار نخستین لژ پرداخته شده است. سه جلد پس از آن نیز هر یک حاوی شرح زندگینامه افراد، اسناد موجود در پرونده آن‌ها، تصاویر اسناد و جلد دوم نیز شامل 40 عضو لژ است. 

از شخصیت‌هایی که در کتاب به‌آن‌ها اشاره شده می‌توان حاجی سیاح، تقی‌زاده، اردشیر جی، آقامیرزا محمدصادق طباطبایی، ذکاءالملک و میرزا محمدعلی‌خان تربیت را نام برد. 

جلد سوم کتاب دربرگیرنده پرونده‌های شماره‌های ۴۱ تا ۸۰ است. از چهره‌های شاخص آن می‌توان حسینقلی‌خان نواب، هدایت‌قلی خان، میرزا علی‌اکبرخان قزوینی مشهور به دهخدا، آقا شیخ ابراهیم زنجانی، سردار اسعد، صمصام‌السلطنه، میرزا ابوالحسن‌خان فروغی، وثوق‌الدوله، مشیرالدوله، صنیع‌الدوله و قوام‌السلطنه را نام برد. 

جلد چهارم مجموعه «تاریخ آغازین فراماسونری در ایران» پرونده‌های شماره ۸۱ تا ۱۲۱ را شامل می‌شود. از چهره‌های شناخته شده این جلد مسیو یپرم، کمال‌الملک، مخبرالسلطنه و ثقه‌الملک را می‌توان برشمرد.

جلد نخست و دوم این مجموعه را که حمیدرضا شاه‌آبادی تدوین کرده به‌ترتیب در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۰ و جلد سوم و چهارم این اثر نیز به کوشش یحیی آریابخشایش به‌ترتیب در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۷ از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها