یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
گوژپشت نتردام بار دیگر سینمایی می‌شود

ژانگ ییمو، کارگردان چینی این بار رمان کلاسیک «گوژپشت نتردام» را راهی پرده سینماها می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ورایتی، «گوژپشت نتردام» اثر مشهور ویکتور هوگو که تاکنون چند بار راهی پرده سینماها شده و نسخه انیمیشن آن نیز توسط کمپانی دیسنی تولید شده است، یکبار دیگر ساخته می‌شود. 

ژانگ ییمو که کارگردانی است که با ساخت «ذرت سرخ» رمانی از مو یان برنده نوبل 2012، نام او را در دهه هشتاد جهانی کرد. او این بار قصد دارد با اقتباس از رمان موفق فرانسوی، بار دیگر قصه اسمرالدای کولی و کازیمودوی گوژپشت را بسازد. 

این فیلم که قرار است از سوی کمپانی برادران وارنر ساخته شود بر مبنای فیلمنامه‌ای که کرین و میشل مولرونی نوشته‌اند، جلوی دوربین می رود. 

هر چند هنوز گروه بازیگران این فیلم انتخاب نشده‌اند، اما فعلا از جاش برولین برای ایفای نقش گوژپشت و مگان فوکس برای نقش اسمرالدا نام برده شده است. 

ماجرای گوژپشت نتردام که در سال 1831 نوشته شده ، در کلیسای نتردام در پاریس می گذرد. 

ویکتور هوگو نوشتن این کتاب را در سال 1829 آغاز کرد و گاسلین ناشر او اصرار داشت که این کتاب تا پایان آن سال تمام و منتشر شود. اما هوگو که درگیر پروژه‌های دیگری بود، در تابستان سال 1830 نیز نوشتن آن را به پایان نرساند. همین مساله موجب شد تا با ضرب العجل ناشر رودر رو شود. او شش ماه تمام بلاوقفه مشغول نوشتن این کتاب شد و آن را تا پایان سال به اتمام رساند.
 
داستان این کتاب در سال 1482 در پاریس شروع می شود و شخصیت اصلی آن کازیمودو که مردی گوژپشت و مسوول ناقوس کلیسا است، با اسمرالدا یک کولی زیبا مواجه می شود. اسمرالدا که عاشق یک ارتشی است، از سوی دیگر متوجه حساسیت کشیش کلیسا نسبت به خودش نیست. همه این ماجراها سرانجام به انتقامجویی خونینی منجر می‌شود که نتیجه‌اش مرگ این کولی جوان و ناپدید شدن گوژپشت است... 

تاکنون 10 فیلم سینمایی با اقتباس از این رمان ساخته شده که هیچ‌یک بیان کننده کامل داستان هوگو نیستند و هر یک بر بخش‌هایی از این رمانس تمرکز کرده‌اند. قدیمی ترین فیلم با نام «اسمرالدا» در سال 1905 ساخته شد و جدیدترین آن «کازیمودوی پاریس» بود. تاکنون چندین فیلم تلویزیونی و چندین اجرای نمایشی نیز از این رمان شکل گرفته است. 

یکی از مشهورترین اقتباس‌ها از این فیلم سینمایی در سال 1956 به کارگردانی ژان دلانوی و با بازی آنتونی کویین در نقش کازیمودو ساخته شد.

«گوژپشت نتردام» توسط مترجمان مختلف به زبان فارسی ترجمه و توسط انتشارات توسن، سعیدی، عین‌اللهی، آرمان، بشارت، نهال نویدان، ارغوان، عبید زاکانی، سمور، حقوقی و جاودان خرد منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها