شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
تصویری از روزهای جنگ جهانی اول در رمان «سه سرباز»

رمان «سه سرباز» اثر جان دس پاسوس با ترجمه علی کهربایی منتشر شد. این کتاب که بخشی از داستان جنگ جهانی اول را روایت می‌کند، یکی از رمان‌های کلیدی در ادبیات جنگ کشور آمریکا به شمار می‌رود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «سه سرباز» در سال 1920 میلادی منتشر شد و یکی از رمان‌های کلیدی در ادبیات جنگ کشور آمریکاست که به موضوع جنگ جهانی اول می‌پردازد. این کتاب همچنان به عنوان یکی از آثار کلاسیک در ژانر داستان‌های مربوط به جنگ قرار دارد که براساس واقعیت‌ها نوشته شده‌اند.

برخی منتقدان همچنان اعتقاد دارند با وجود این‌که سال‌ها از انتشار این کتاب در آمریکا گذشته اما هنوز داستان‌های جنگی با این اثر مقایسه می‌شوند و این کتاب توانسته است دیدگاه افراد را درباره جنگ و ماهیت آن تغییر دهد.

در بخشی از این کتاب آمده است: «روزی را به یاد آورد که لخت وسط اتاق ایستاده بود و گروهبان سربازگیری اندازه‌اش می‌گرفت و معاینه‌اش می‌کرد. ناگهان دریافت زمان را به یاد ندارد. می‌تواند تنها یک سال پیش باشد؟ با این همه همین یک سال فاتحه تمام سال‌های دیگر عمرش را خوانده بود. حالا اما، زندگی را دوباره شروع می‌کند. دیگر از این فروتنی چاپلوسانه در برابر چیزهای بی‌ارزش رها می‌شود. بی‌هیچ ملاحظه‌ای خودش خواهد بود.»

جان دوس پاسوس رمان‌نویس آمریکایی در 28 دسامبر سال 1970 و در سن 74 سالگی درگذشت. وی که در زمینه سیاسی مسیر پرپیچ و خمی را گذرانده و با مشاهده جنایت‌های داخلی اسپانیا از طرفداری سوسیالیسم به هم سويی با سناتور مک کارتی در آمریکا متمایل شد، با انتشار سه رمان به بررسی رشد آمریکا در آغاز قرن بیستم پرداخت. «مدار 42» در سال 1930، «1919» در 1932 و «پول کلان» در 1936 که به عنوان سه‌گانه «يو. اس.ای» شناخته می‌شوند، از مشهورترین و نوآورانه‌ترين آثار ادبيات معاصر محسوب می‌شوند. سارتر سال 1938 در مقاله‌ای تصريح کرد: «من دوس پاسوس را بزرگترين نويسنده زمانمان می دانم.»

«ینگه دنیا 1919» و «ینگه دنیا مدار 42» دو اثر دیگر از دس پاسوس هستند که پیش از این با ترجمه سعید باستانی منتشر شده بودند.

رمان «سه سرباز» اثر جان دس پاسوس با ترجمه علی کهربایی از سوی نشر «کتاب‌ نیکا» در 476 صفحه و به بهای 25 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها