یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
دولت به مثابه مهم‌ترین نهاد اجتماعی در مباحث آکادمیک جدی گرفته شود

کتاب « چیستی،تحول و چشم‌انداز دولت» اثری است از احمد گل‌محمدی که به تازگی از سوی نشر نی روانه بازار کتاب شده است. این نویسنده معتقد است که دولت به مثابه مهم‌ترین نهاد اجتماعی باید در مباحث آکادمیک جدی گرفته شود.-

گل محمدی  در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در مورد این اثر گفت: دولت به مثابه مهم‌ترین نهاد زندگی اجتماعی در زندگی روزمره با فهم غیر موجه و مخدوشی مواجه شده است. انگیزه اصلی من از نوشتن این کتاب جدی گرفتن این مفهوم و ارایه تعریفی از دولت است که بتوان اعتبارش را توجیه کرد.

او در مورد فصل‌های کتاب توضیح داد: عنوان اصلی کتاب با محوریت اصلی هر یک از فصول مرتبط است؛ من در سه فصل به چیستی و ماهیت دولت، تحولات تاریخی و چشم اندازی که می توان برای آن تصور کرد، پرداخته‌ام.

او در ادامه افزود: تعریف ماکس وبر از دولت بیشترین اجماع در بین صاحب‌نظران را داراست. من هم با مبنا قرار دادن این تعریف، مفهوم دولت را بسط دادم و با در نظر گرفتن مولفه‌ها و دلالت‌های منطقی آن استدلال کردم که این تعریف تا چه اندازه معتبر است.

گل محمدی در پاسخ به این سوال که آیا در کتاب اشاره مصداقی به ایران هم شده، گفت: در فصل دوم تحولات تاریخی مفهوم دولت عمدتا در غرب مد نظر قرار گرفته ولی اشاراتی هم به دولت در کشور‌های آسیایی و آفریقایی شده است. 

وی افزود: بر اساس شاخصه‌هایی تعریف وبر از نظر من به لحاظ تاریخی تلاش برای توسعه دولت در کشور‌های جهان سوم، تلاش مخدوشی بوده و بیشتر دچار بحران شده است.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: دولت نهاد نهادهاست. در این کتاب فقط و فقط دولت به مثابه یک نهاد مد نظر بوده و نه کارگزاران و شخصیت‌های این حوزه و تمام تلاش من بر آن بوده تا با بررسی آکادمیک و مفهومی دولت و با کمک گرفتن از نظریه‌های مطرح در این حوزه، تعاریف متعارف از دولت را نقد کنم و اهمیت آن به عنوان نهادی که همزاد زندگی اجتماعی است، متذکر شوم.  

کتاب «چیستی، تحول و چشم‌انداز دولت» در 238 صفحه با شمارگان هزار نسخه و  به قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها