چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
«جوانی» جوزف کنراد در کتابفروشی‌های ایران

داستان «جوانی» اثر جوزف کنراد، نویسنده لهستانی‌الاصل، توسط لیلا حسین‌نژاد به فارسی ترجمه و منتشر شد. در این اثر، مانند بسیاری از داستان‌های کنراد، عنصر «دریا» به یکی از ارکان ثابت داستان‌نویسی‌اش تبدیل شده و نویسنده بخشی از خاطرات جوانی خود را روایت می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «جوانی» داستان کوتاهی از جوزف کنراد است که بخشی از زندگی‌اش را در آن روایت کرده است. این داستان در سال 1898 برای نخستین بار با عنوان «Youth» منتشر شد و همان‌طور که از نامش پیداست روایتی از دوران بلوغ و میانسالی انسان‌هاست.

«جوانی» داستان نخستین سفر شخصیت اصلی داستان به کشوری غربی به شرق است. در واقع کنراد در سن 44 سالگی، ماجراهای 20 سالگی خود را در قالب داستانی روایت کرد و مانند بسیاری از آثارش چون«کاکا سیاه کشتی نارسیسوس»،‌ «مرز سایه» و «طوفان دریا» از دریا به عنوان یکی از عناصر ثابت داستانش استفاده می‌کند. راوی داستان اول شخص است و داستانش را با گفتن از دریا و نخستین سفرش آغاز می‌کند.

کنراد، با نام اصلی تئودور جوزف کنراد کورزنیوفسکی، نویسنده انگلیسی با اصالت لهستانی در سال 1857 به دنیا آمد. از این نویسنده 13 رمان، دو جلد خاطرات و 28 داستان کوتاه منتشر شده است. کنراد در ابتدا به عنوان نویسنده داستان‌های پسربچه‌های دریانورد شناخته شده بود، اما امروزه او را نویسنده‌ای می‌دانند که آثارش نشان‌دهنده آگاهی عمیق معنوی و تکنیک ماهرانه داستان‌سرایی است.

از معروف‌ترین آثار وی می‌توان به «دل تاریکی» ‌اشاره کرد که پیش از این به قلم صالح حسینی ترجمه و چاپ شده است.

تاکنون رمان‌های «دل تاریکی» «حماقت‌خانه آلمای» «مامور مخفی» «دزد دریایی» ،«در چشم غربی» و «غریبه دریا زده» از این نویسنده در ایران ترجمه و منتشر شده است.

در بخشی از کتاب «جوانی» آمده است: «پنج مرد دور میزماهونی نشسته‌‌اند، هنگام گرم شدن زبان‌هایشان به جنبش در می‌آید و هر یک داستانی از دوران جوانی خویش را روایت می‌کنند؛ سفری عجیب با کشتی نفرین شده جودی. ملهم از تجربه سفر دریایی خود کنراد. «جوانی» حکایت گیرایی درباره پیش‌گویی‌های بد، گذر زمان و شکل‌گیری شخصیت انسانی است.»

داستان 80 صفحه‌ای «جوانی» اثر جوزف کنراد را لیلا حسین‌نژاد ترجمه کرده و از سوی انتشارات «روزگار نو» به بهای چهار هزار و 500 تومان راهی کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها