جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
دباغی: اداره کل فراهم آوری بخش فعال نمایشگاه کتاب است

عليرضا دباغي، مدير كل فراهم آوري و حفاظت سازمان اسناد و كتابخانه ملي ایران گفت: یکی از بخش‌های فعال در نمایشگاه کتاب اداره کل فراهم آوری منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. این بخش با مبادله، اهدا، واسپاری و خرید،منابع مورد نیاز مخاطبان را تهیه می کند.-

عليرضا دباغي، مدير كل فراهم آوري و حفاظت سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: ورودی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بخش فراهم آوری است که اطلاعات را در بخش پردازش بررسی و در اداره اطلاع‌رسانی به مخاطبان عرضه می ‌کند و اداره‌های منابع خطی و غیر خطی از دیگر بخش‌های واحد فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هستند.  

مدير كل فراهم آوري و حفاظت سازمان اسناد و كتابخانه ملي عنوان کرد: سه روش عمده برای فراهم آوری منابع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وجود دارد. واسپاری، مبادله، اهدا و خرید که از روش‌های مرسوم بخش فراهم‌آوری آثار در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محسوب می‌شوند.  
 
دباغی اظهار کرد: به موجب قانون واسپاری که به تایید شورای انقلاب فرهنگی رسیده تمامی ناشران از جمله دولتی و خصوصی موظفند دو نسخه از انتشارات خود را به كتابخانه ملي بسپارند كه براي هزار شمارگان اول حداقل يك نسخه و براي مابقي دوره‌‌های چاپ آثار، 10 نسخه براي سازمان ارسال‌كنند. 
 
وی افزود:يكي از راه‌هاي دیگری كه برای تامین منابع در بخش فراهم آوري استفاده می‌شود،مبادله است كه این سازمان منابع خود را ميان كتابخانه‌ها و مركز پژوهشي و آموزشي مبادله مي‌كند و بر اساس آن، برخي نياز‌ها از طريق این سازمان تامين و در سمت دیگر، در صورت نياز، آثار مورد نیاز این گروه‌ها از سوي ما تهیه مي‌شود. 

مدير كل فراهم آوري و حفاظت سازمان اسناد و كتابخانه ملي ایران گفت: اين واسپاري نه تنها منابع كتابي بلكه غير كتابي را شامل مي شود كه نشريات و پيوند‌‌هاست و توليد‌كنندگان منابع بايد آثار  را خود به سازمان اسناد و كتابخانه ملي واسپاري كنند.

وی افزود: كتاب‌هايي كه به سازمان واسپاري مي‌كنند، برای تکمیل آرشيو سازي و اطلاع‌رساني است زیرا سازمان اين آثار  را بعد از پردازش در قالب اطلاع‌رساني، در اختيار عموم قرار مي‌دهد.

دباغی اظهار کرد:راه ديگر اهداي آثار است كه یا از طريق این سازمان انجام مي‌شود و يا ازسوی مرکز به سازمان اهد مي‌كنند و شامل مراكز گوناگون از جمله كتابخانه‌ها، موسسات و مركز آموزشي است.  

وی اظهار کرد: بخش اهدا و مبادله آثار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در عرصه داخلي و بين‌المللي فعال است و این سازمان در عرصه بين الملل با كتابخانه‌هاي ملي و مركز آموزشي و پژوهشي خارج از كشور نیز ارتباط دارد و منابع مورد نياز خود را تامين مي‌كند.

دباغی با باین این‌که اگر نتوانستيم از طريق واسپاري، اهدا و مبادله منبعي را تهيه كنيم، در نهایت مجبوریم با صرف هزينه این آثار را تهيه كنيم، عنوان کرد: نمايشگاه كتاب بهترين فرصت براي تهيه منابع است و در ايام نمايشگاه كتاب اداره كل فراهم آوري بسيار فعال است.
 
مدير كل فراهم آوري و حفاظت سازمان اسناد و كتابخانه ملي اظهار کرد: این اداره بيشتر روي منابعي كه در خارج از كشور چاپ مي‌شوند با موضوع‌های اسلام‌شناسي، ايرانشاسي، انقلاب اسلامي و  همچنین تهیه كليه كتاب‌‌هایی كه به زبان فارسي در داخل و خارج از كشور از سوي ايرانيان نوشته مي‌شود، تهیه می‌کند و یکی از بخش‌های فعال در نمایشگاه کتاب است. 

وی درباره تقویت اداره کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: بخش فراهم آوري ورودي كتابخانه ملي است و هر چند اين ورودي به لحاظ حجمي تقويت شود ما خروجي كمي و كيفي بهتری خواهیم داشت و تلاش مي‌كنيم بيشترين و بهترين كتاب‌هايي در چارچوب قانون اساسي سازمان است و با مخاطبان در ارتباط است، تهیه ‌کنیم.

وی افزود: این‌آثار با توجه به مخاطبان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران كه از مراكز آموزشي، دانشگاهي پژوهشي و استادان از طيف‌هاي گوناگون هستند و با بررسی حوزه‌هاي مطالعاتي آنان،تهیه می شود.  

دباغی عنوان کرد: ما نمي‌توانیم‌ هر آنچه در جهان تولید مي‌شود داشته باشيم اما بر پایه اساسنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران كليه آثاري كه ايراني‌ها چاپ مي كنند بدون محدوديت موضوعي چاپ كنيم و هر اثر ايراني که در داخل و خارج توليد شود، باید داشته باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط