پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
مهمانپرست: انتخابات ریاست جمهوری نقطه امیدی برای نمایش اقتدار ملی محسوب می‌شود

نشست «حماسه سیاسی و اقتصادی و تاثیر آن در سیاست خارجی جمهوری ایران اسلامی» در سرای اهل قلم بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور رامین مهمانپرست، معاون وزیر امور خارجه برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «حماسه سیاسی و اقتصادی و تاثیر آن در سیاست خارجی جمهوری ایران اسلامی» با حضور جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

رامین مهمانپرست، معاون وزیر امور خارجه در این نشست با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «ما اکنون در یک پیچ تاریخی بزرگ هستیم» گفت: با توجه به شرایطی که در عرصه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای حاکم است، در سیاست خارجه تحولات مهمی در حال اتفاق افتادن است. شرایطی که در کشورهای غربی به وجود آمده‌ طبیعی نیست. بحران‌های بزرگ اجتماعی و اقتصادی در این کشورها در حال عمیق‌تر شدن و سرایت به سایر کشورها هستند.

وی ادامه داد: برخی کشورهای اروپایی در حال ورشکستگی‌اند و با اعتراضات شدید اجتماعی و سقوط دولت‌های حاکم روبه‌رو شده‌اند. در کشورهای قدرتمند غربی نیز این بحران وجود دارد اما چون بنیه‌شان قوی بوده هنوز در عرصه اجتماع بروز نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همزمان با بحران‌های بزرگ در دنیای غرب، بحث بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس شرایط جدیدی را به وجود آورد. حرکت مردم و مشارکت آن‌ها در اداره کشور به معنای حرکت آن‌ها به سمت استقلال است. طبیعی است که کاهش و قطع وابستگی مردم نگرانی ابرقدرت‌ها را به همراه دارد.

مهمانپرست در ادامه سخنانش گفت: بدون تردید کشورهای غربی که با این پدیده سیاسی و اجتماعی جدید و مخالفت مردم روبه‌رو شده‌اند باید فکری می‌اندیشیدند. در این راستا «اوباما» در وزارت امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود اعلام کرد که عصر نوینی در سیاست خارجه آمریکا آغاز خواهد شد. وی در این سخنرانی هدف به وجود آمدن این عصر نوین را تامین منافع ملی آمریکا و تامین امنیت دولت صهیونیست مطرح کرد. این موضوع پیش از این نیز وجود داشت اما «اوباما» می‌خواست شکل وقوع این دو هدف را تغییر دهد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: وقتی بیداری اسلامی به وقوع پیوست غربی‌ها برنامه‌هایی در سه بخش برای منطقه ما تدارک دیدند. نخست این‌که می‌بایست از سرایت حرکت‌های مردمی به سایر کشورها در منطقه جلوگیری می‌کردند که تاحدودی موفق شدند. دوم این که می‌بایست حرکت‌های مردمی را کند می‌کردند تا نهادهای مردمی شکل نگیرند که در این موضوع نیز تا حدودی به نتیجه رسیدند.

وی در ادامه سخنانش گفت: برنامه سوم غربی‌ها برای خنثی کردن بیداری اسلامی و حرکت‌های مردمی این بود که یک سری از کشورها مانند ایران، الجزایر و سوریه را هدف قرار دهند و بی‌ثباتی را در آن‌ها رواج دهند. این حرکت را در ایران آغاز کردند و به نتیجه نرسیدند. بعد از این‌که در این مسیر ناامید شدند به الجزایر رفتند و حرکت‌هایی را نیز در آن‌جا انجام دادند اما به نتیجه نرسیدند. بنابراین سوریه را به عنوان آخرین نقطه امید جریان استکباری صهیونیستی انتخاب کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آن‌ها می‌خواهند انتقام بیداری اسلامی ایران و منطقه را به صورت یک‌جا در سوریه بگیرند دریغ از این‌که سوریه برای ما به خاطر فتنه‌ای که در آن از سوی دشمنان حاکم است و اهداف سیاسی که پشت این فتنه خوابیده است، اهمیت دارد. ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در سوریه که اوجش در هتک حرمت به صحابه پیامبر اکرم(ص) مشاهده می‌شود از فتنه‌های دشمنان به شمار می‌آید. در چنین شرایطی ما از حقوق مردم حمایت می‌کنیم.

مهمانپرست ادامه داد: همزمان شدن فتنه‌ها در منطقه با فشارهایی که به نظام جمهوری اسلامی ایران می‌آورند، به این دلیل است که دشمنان تصور می‌کنند فشار به ملت ما، ما را وادار به عقب نشینی می‌کند و زمینه نارضایتی‌ها علیه نظام را آغاز می‌کنند و در این راستا اوج نارضایتی‌ها را در انتخابات ریاست جمهوری مشاهده کنند.

وی ادامه داد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی از این موضوع غافل‌اند که ملت ما فهیم‌‌اند و ملتی هستند که تحت هر شرایطی پای نظامشان می‌ایستند.

معاون وزیر امور خارجه اظهار کرد: برای این‌که ما این فتنه‌ها را خنثی کنیم نیاز به حماسه داریم. حماسه یعنی حضور پرشور و هوشیارانه مردم درباره توطئه‌هایی که اندیشیده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان با بیان این‌که همه باید تابع مقام معظم رهبری باشیم تا اقتدار ملی شکل بگیرد، عنوان کرد: اگر حضور مردم در انتخابات پرشور باشد به این معناست که این فشارها و فتنه‌ها هیچ تاثیری بر ملت ایران نداشته است. این انتخابات، انتخابات معمولی نیست. اگر ما در این انتخابات اقتدار ملی را به نمایش بگذاریم آن زمان است که ما را به عنوان قدرت تثبیت شده به رسمیت می‌شناسند و حقوق ما را پرداخت می‌کنند.

دکتر عنادی، مدیر کل اداره امور فرهنگی خارج از کشور از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با بیان این‌که حدود پنج میلیون نفر ایرانی مقیم خارج از کشور وجود دارد گفت: اغلب آن‌ها در کشورهای اروپا، آمریکا، کانادا، مالزی، امارات، ترکیه و استرالیا مستقرند.

وی عنوان کرد: ما آثار مکتوبی که نشان‌دهنده ظرفیت این طیف از هموطنان باشند، نداریم. بنابراین تلاش کردیم در اداره کل امور فرهنگی خارج از کشور در این مسیر حرکت کنیم و در نهایت به تهیه و انتشار مجموعه 12 «جلدی پژوهش در حوزه ایرانیان خارج از کشور» موفق شدیم.

از دیگر سخنرانان این مراسم محمدباقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود. وی عنوان کرد: به دلیل این‌که تعداد زیادی از ایرانیان در خارج از کشور زندگی می‌کنند باید نظام جمهوری اسلامی ایران تمهیدات و تدارک ویژه‌ای برای آن‌ها بیندیشند و حتی اگر تا مرحله تاسیس وزارتخانه در این حوزه پیش رود، باز جای کار دارد. البته در این حوزه اقدام‌های صرت گرفته است که جای تحسین دارد.

رامین مهمانپرست، معاون وزیر امور خارجه در پایان این مراسم از مجموعه 12 «جلدی پژوهش در حوزه ایرانیان خارج از کشور» رونمایی کرد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط