یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۷
شناخت معارف حج در «بلاغ مبین»

ویژه‌نامه حج فصلنامه تخصصی‌-‌پژوهشی ستاد نماز جمعه تهران (بلاغ مبین) با هدف معرفی فلسفه و معارف حج و تاکید بر نقش وحدت‌آفرینی آن به عنوان بزرگترین اجتماع سالانه مسلمانان، به مدیر‌مسوولی سید‌یدالله شیر‌مردی و سردبیری سید‌غلامرضا حسینی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا)، در ویژه‌نامه حج نشریه بلاغ مبین، حج اجتماع عظیم و بی‌نظیری معرفی شده که میعاد عاشقان و دارای ابعاد و اعمال مختلفی است که این ابعاد زندگی‌ساز است و هر یک از ابعاد آن به نوعی اظهار عبودیت و بندگی به درگاه خالق هستی‌بخش است. 

کعبه نماد اطاعت و تعبد، فلسفه حج در اسلام، مفهوم‌شناسی اسرار حج، حج در آیینه وحی، حج در اندیشه قرآنی امام خمینی (ره)، نقش حج در حیات سیاسی امت، کلاس آموزشی پیامبر اسلام (ص)، حج امری عبادی سیاسی و ضرورت توجه به اسرار حج، از مهم‌ترین مباحثی‌اند که در این ویژه‌نامه از سوی اهالی قلم در حوزه معارف دین بررسی شده‌اند. 

در بخشی از این نوشتار در معرفی اهداف حج آمده است: «هدف حج همان علت غایی است که حج‌گزار می‌خواهد بدان برسد. برخی از آیات و روایات به اهداف حج اشاره دارند و یاد الهی و آشنایی با ولایت از اهداف حج شمرده شده است. از امام محمد باقر (ع) حکایت شده: به مردم فرمان داده شد که پیرامون این سنگ‌های کعبه طواف کنند، سپس نزد ما آیند تا ولایت به آنان آموزش داده شود.» 

بر اساس مطالب این ویژه‌نامه، رهبر کبیر انقلاب هم هدف از این سفر الهی را کسب تقوی و توشه معنوی می‌داند، چنان‌که فرمودند: «در این سفر زاد و توشه تهیه کنید که بهترین زاد و توشه پرهیزکاری است.»
 
ویژه‌نامه حج فصلنامه تخصصی‌-‌پژوهشی (بلاغ مبین) در 131 صفحه در قالب کتاب از سوی ستاد نماز جمعه تهران چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها