یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
ملاصدرا

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

اثبات حدوث جسمانی نفس و بقای روحانی آن 

فلاسفه درباره نفس انسان دو نظریه اصلی بیان کرده بودند: نظریه افلاطونی روح و نفس که وجود نفس را قدیم و روحانی و مقدم بر آفرینش جنس می‌دانست (تیمائوس) و نظریه مشائیون که به خوبی ابن سینا آن را تقریر کرده است و در آن بر حدوث غیرجسمانی نفس همراه با حدوث و آفرینش جسمانی بدن تأکید دارند. اما ملاصدرا در این باب نیز با ابداع نظریه جدیدی اثبات کرد که نفس انسان، اگرچه در نهایت و با سیر تکاملی خاص خود غیرمادی می‌شود، در آغاز آفرینش جسمانی است و از جسم و بدن نشئت می‌گیرد (خامنه‌ای، 1383، ص 137).
صدرالمتألهین نفس انسان را دارای دو بعد جسمانی و روحانی می‌داند و آن را، از جهت تعلق به بدن و تصرف در آن، جوهر جسمانی و از آن جهت که پس از مدتی به مرتبه ادراک کلیات و معقولات راه می‌یابد و ذات خویش و عقلش را تعلق می‌کند، جهری مجرد می‌پندارد که این نفس پس از مرگ نیز به وجود مجرد و روحانی خود ادامه می‌دهد. بر این اساس، نفس با عقول تفاوت دارد و هم با اجسام، زیرا عقول از جهت ذات و فعل مجردند و اجسام نیز از لحاظ ذات و فعل مادی‌اند.

صفحات 164 و 165/ ملاصدرا/ دکتر علی‌اکبر ولایتی/ شرکت سهامی کتاب‌های جیبی وابسته به موسسه انتشارات امیرکبیر/ چاپ اول/ سال 1391/ 256 صفحه/ 4600 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها