جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
انتشار تمرین‌های ساده برای مقابله با کمبود اعتماد به نفس

دلایل کمبود اعتماد به نفس و راه‌های مقابله با آن‌ها توسط «کریستین ویلدینگ» و «استیون پالمر» در کتاب «اعتماد به نفس چیست؟ غلبه بر کمبود اعتماد به نفس» شناسایی شد. این اثر به فارسی نیز منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، روانشناسان معتقدند کمبود اعتماد به نفس در دوران کودکی افراد ریشه دارد. کودکان به اقتضای سن‌شان اشتباهاتی می‌کنند و والدین بدون این‌که متوجه اثر کار خود باشند گاهی بیش از اندازه از کودکان‌ خود ایراد می‌گیرند و به مقایسه آن‌ها با سایر همسالان‌شان می‌پردازند. این در حالی است که این ایراد گرفتن‌ها در ذهن کودک باقی می‌ماند و در نهایت به تضعیف اعتماد به نفس او دامن می‌زند.

نویسندگان این کتاب معتقدند همه افراد تا اندازه‌ای در نوع خود دچار کمبود اعتماد به نفس هستند که تمامی این سطوح نیز درمان‌پذیرند. افکار منفی و باورهای منفی نادرست و تثبیت‌شده از جمله مهم‌ترین عوامل تضعیف اعتماد به نفس است که نویسندگان در بخش‌هایی از کتاب به آن پرداخته‌اند.

بهترین تعریف اعتماد به نفس، اعتماد داشتن به توانایی‌ها و ارزش‌های خودمان است. اعتماد به نفس به این معنا نیست که فکر کنیم از هر نظر بهترین هستیم بلکه به معنای راحت بودن با خودمان است حتی وقتی بهترین نیستیم. توانایی نهایت لذت بردن از زندگی، توانایی کنار آمدن با فراز و نشیب‌های زندگی، نگاه مثبت داشتن، درباره خود احساس خوبی داشتن و توانایی گرفتن تصمیم‌های دشوار از ویژگی‌های کسی است که از اعتماد به نفس برخوردار است.

نویسندگان کتاب تاکید می‌کنند که هر فردی یک عیب‌جوی شخصی دارد که در برخی از افراد بسیار پرکار است! در عده‌ای از ما این شخصیت عیب‌جو حتی اگر به موفقیت‌های بسیاری نیز برسیم دست از عیب‌جویی برنمی‌دارد و مدام سبب تضعیف اعتماد به نفس‌مان می‌شود. نویسندگان توصیه می‌کنند از شخصیت عیب‌جوی درون‌مان کاریکاتوری مضحک بسازیم و با استفاده از قوه تخیل آن را در ذهن‌مان کوچک کنیم تا شاید از آسیب آن در امان بمانیم.

دور ماندن از افکار منفی، اجتناب از کمال‌گرایی افراطی، افزایش اعتماد به نفس از طریق جسارت، نقش بازی کردن، رشد فردی، خوشبین شدن و افزایش قدرت عاطفی از راهکارهایی هستند که در این کتاب برای زیاد شدن اعتماد به نفس توصیه و تمرین‌هایی برای برخی از آن‌ها ارایه می‌شود.

از ویژگی‌های بارز فرد دچار کمبود اعتماد به نفس، گرفتن تمام انتقادها به خود است. او در برابر کوچک‌ترین نظر بی‌اهمیت انتقادآمیزی به هم می‌ریزد و آن نظر عمیقا بر وی تاثیر می‌گذارد. در چنین حالتی بدترین احساس ممکن به فرد دست می‌دهد، این احساس که او در مظان اتهام همه خراب‌کاری‌ها و اشتباهات عالمیان قرار دارد. این در حالی است که ما باید یاد بگیریم اظهارنظرها همیشه به معنای انتقاد نیستند و انتقادها هم همیشه به فرد خاصی برنمی‌گردند.

این کتاب به مخاطبانش توصیه می‌کند که شروع به خودآگاهی بیشتر نسبت به عادت «به خود گرفتن نظرهای دیگران» کنند و برای بررسی این وضعیت از مهارت‌های فکری‌شان استفاده کنند. 

مهم‌ترین ویژگی این کتاب آشنا کردن مخاطب با دلایل و ریشه‌های اعتماد به نفس است. بدیهی است شناخت هر امری ما را در مواجهه بهتر با آن تواناتر می‌سازد و راه را برای رفع مسایل آن کوتا‌ه‌تر.

کتاب «اعتماد به نفس چیست؟ غلبه بر کمبود اعتماد به نفس» در دوازده فصل با ترجمه پژمان طهرانیان با شمارگان یک هزار و 100 نسخه، 316 صفحه و بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات معین منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها