یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
فرصتی برای بررسی تطبیقی مبانی تفسیر قرآن در یک کتاب

کتاب «بررسی تطبیقی مبانی تفسیر قرآن در دیدگاه فریقین» نخستین کتاب از سلسله پژوهش‌های تفسیر تطبیقی به قلم حجت‌الاسلام دکتر فتح‌الله نجارزاده، از سوی نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ این اثر در دو بخش «مبانی مشترک در تفسیر فریقین» و «مبانی مختص در تفسیر فریقین» به رشته تحریر درآمده است.

بخش نخست کتاب شامل فصل‌های امکان فهم و جواز تفسیر قرآن، سطوح و بطون قرآن، حجیت سنت پیامبر اکرم(ص)،‌ سلامت قرآن از تحریف و حجیت عقل در تفسیر وحی بررسی می‌شود.

بخش دوم این نوشتار به حجیت سیره اهل بیت(ع) در تفسیر وحی و حجیت قول صحابه در تفسیر می‌پردازد.

در فصل نخست این اثر مطالبی مانند مفاهیم پایه و ارایه دیدگاه‌ها، تفسیر در اصطلاح فریقین، تفسیر به رای، ادله جواز و حرمت تفسیر قرآن و تحلیل اعجاز بلاغی قرآن، ادله قرآنی جواز تفسیر بررسی شده‌اند.

ادله وجود بطون در قرآن و کشف معانی بطون و بررسی تطبیقی معانی بطونی قرآن و آسیب‌شناسی آن‌ها، از مباحث فصل دوم کتاب «بررسی تطبیقی مبانی تفسیر قرآن در دیدگاه فریقین» به شمار می‌آیند.

در فصل سوم این نوشتار درباره مفاهیم پایه و ادله حجیت سنت پیامبر(ص) در تفسیر سخن به میان می‌آید. همچنین در فصل چهارم مفاهیم پایه و ادله تحریف‌ناپذیری قرآن، مبانی فهم و نقد روایات تحریف‌نما و بررسی علاج‌های روایات و احراز وثاقت با تفکیک در اجزای متن بررسی می‌شوند.

در فصل پنجم مخاطبان این کتاب مطالبی را درباره کاربرد مشترک مدرک عقل در تفسیر و کاربرد مختص مدرک عقل در تفسیر می‌خوانند.

در فصل‌های اول و دوم بخش آخر کتاب هم مباحثی با عنوان‌های ادله حجیت سیره اهل بیت(ع) در تفسیر،‌ اصطلاح‌شناسی اهل بیت(ع) و آثار حجیت سیره اهل بیت(ع) در تفسیر، ادله حجیت قول صحابه در تفسیر و تفاوت آنان در فهم قرآن و بررسی ارزیابی ادله حجیت قول صحابه در تفسیر عرضه می‌شوند.

در بخشی از این اثر نوشته شده است: «از جمله مبانی مشترک فریقین در تفسیر، حجیت تفسیر پیامبر اکرم(ص) است که با ادله گوناگون قرآنی و روایی به اثبات می‌رسد پاره‌ای از ادله در این زمینه که در میان مفسران فریقین رواج یافته‌اند، با مناقشه‌هایی روبه‌روست که موجب ناکارآمدی آن‌ها می‌شود. کمیت تفسیر پیامبر اعظم(ص) پرسشی کهن در میان قرآن‌پژوهان به شمار رفته و چند نظریه در این‌باره رقم خورده است. پاسخ درست به این پرسش در گرو درک مراتب تلقی صحابه از تبیین وحی از سوی پیامبر اسلام(ص) و شیوه تحصیل تفسیر از نبی خدا(ص) است.»

این کتاب به عنوان متن درسی دانشجویان رشته‌های معارف اسلامی،‌ تفسیر و علوم قرآنی در مقطع تحصیلات تکمیلی تدوین شده است.

کتاب «بررسی تطبیقی مبانی تفسیر قرآن در دیدگاه فریقین» با شمارگان دو هزار نسخه، در 282 صفحه و به بهای 27 هزار ريال از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط