یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
تداعی خاطراتی از تجربیات زندگی با مثال‌های ملموس

مترجم کتاب «پدیدارشناسی تجربه اخلاقی» گفت: اين كتاب سرشار از مثال‌هاي انضمامي و ملموسي است كه خواندن آن‌ها به راحتي خاطراتي از تجربیات زندگی خودمان را برای ما تداعی مي‌كند. با بررسی این نمونه‌ها مي‌توانیم به فهم درست‌تري از موقعيت‌هايي برسیم كه خودمان یا دیگران در گذشته در آن قرار گرفته‌ايم يا قرار خواهیم گرفت.-

مریم خدادادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مخاطب اصلی این کتاب را استادان و دانشجویان رشته‌های فلسفه اخلاق و روانشناسی اخلاق دانست و بیان کرد: این اثر می‌تواند مرجعی برای مطالعه و پژوهش در زمینه‌های فلسسفه اخلاق، روانشناسی اخلاق و پدیدار‌شناسی اخلاق باشد.

مترجم اثر، این کتاب را که قرار است در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه شود، نخستین ترجمه خود ذکر کرد و یاد‌آور شد: «پدیدار‌‌شناسی تجربه اخلاقی» تالیف موریس ماندلباوم، نخستین تجربه من در زمینه ترجمه است و اکنون ترجمه مجموعه مقالات پدیدار‌شناسی اخلاقی را نیز در دست چاپ دارم. 

وی هدف اصلی و محوری در تالیف این کتاب را توصیف جایگاه انسان به عنوان عامل یا ناظر در موقعیت‌های پیچیده اخلاقی و در ارتباط با دیگران دانست و افزود: این کتاب علاوه بر این‌كه منظر و امكانات مفهومی جدیدی را برای نگریستن به عالم پیش ‌روی ما می‌گشاید، نشان می‌دهد كه بدون توجه به نحوه تجربه افراد و خودمان از موقعیت‌ها، نمی‌توان به توصیف درستی از پدیده‌های اخلاقی دست یافت.

کارشناس ارشد فلسفه غرب انگیزه اصلی از ترجمه این کتاب را این‌گونه توصیف کرد: پدیدارهای اخلاقی همان موضوع اصلی و مورد بحث در این کتاب است و از این رو، برای من و همه افرادي كه دغدغه برقراری تعاملی درست با ديگران را دارند و می‌خواهند همواره جانب انصاف را رعایت کنند و از صدور احکام عجولانه و نسنجیده در مورد خود و دیگران خودداری کنند، مفيد خواهد بود.

خدادادی درباره ضرورت تالیف و ترجمه این کتاب نیز گفت: با خواندن این کتاب درخواهیم یافت که هر موقعیت اخلاقی دربردارنده مولفه‌های بسیاری است که در نظر گرفتن همه آن‌ها، ما را هم به عنوان عامل و هم به عنوان ناظر در صدور حکم اخلاقی صحیح یاری خواهد کرد. این کتاب درصدد ارایه فهرستی از اعمال خوب‌ و بد اخلاقی نیست، بلکه هدف از آن، توصیف خوب یا بد به نظر رسیدن اعمال و شخصیت‌هاست.

کتاب «پدیدار‌شناسی تجربه اخلاقی» دربردارنده شش فصل مساله روش، احکام اخلاقی مستقیم، احکام اخلاقی دور، احکام مربوط به ارزش اخلاقی، سرچشمه‌های نزاع‌های اخلاقی و راه حل نزاع‌های اخلاقی است.

به گفته خدادادی، فصل نخست كتاب به انكار تمایز رايج ميان رشته‌هاي هنجاري و توصيفي و معرفي پنج رهيافت متافيزيكي، روان‌شناختي، جامعه‌شناختي، پديدارشناختي محتوايي و پديدارشناختي نوعي به اخلاق اختصاص دارد. فصل‌های دوم، سوم و چهارم نیز به تقسيم‌بندي و توضيح احكام اخلاقي به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین حیطه تجارب اخلاقی اختصاص دارند. در این سه فصل، با مهم‌ترین جنبه اندیشه ماندلباوم و وجه مشترک همه احکام اخلاقی آشنا می‌شویم. نویسنده در فصل‌ پنجم و ششم با بيان چهار نوع از انواع نزاع‌های اخلاقی و ارایه راه‌حل‌هايي براي چنين نزاع‌هایي از منظر پديدارشناختي، كتاب پدیدارشناسی تجربه اخلاقی را به پايان مي‌برد.

نخستین چاپ کتاب «پدیدار‌شناسی تجربه اخلاقی» با شمارگان یک هزار و 100 نسخه و در 464 صفحه و به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است. 

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مدت 10 روز از 11 تا 21 اردیبهشت ماه 92 در مصلای بزرگ تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها