چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
بررسی زوایای گوناگون اصل «عدم مداخله در امور دولت‌ها»

کتاب «اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل» اثر سیدمصطفی میرمحمدی منتشر شد. این اثر زوایای گوناگون اصل «عدم مداخله در امور دولت‌ها» را که یکی از اصول اساسی حقوق بین‌الملل نوین است، تبیین می‌کند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل» ضمن آن‌‌که همه زوایای اصل عدم مداخله را بررسی می‌کند در تلاش است گامی در توسعه مرزهای دانش در حوزه مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین‌الملل بردارد. این جملات برگرفته از مطالب نویسنده اثر در بخش پیشگفتار است.

ناشر در بخش مقدمه درباره کتاب «اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل» این چنین می‌گوید: «در این اثر نویسنده تلاش می‌کند که در استنباط از مبانی، متدها و منابع اسلامی پاسخی به مسایل نوپیدای حقوق بین‌الملل ارایه دهد و نیز زمینه تعامل و جست‌وجوی دو نظام حقوقی را در نیل به اهداف مشترک نشان دهد.»

همچنین ناشر در بخش دیگر مقدمه بیان کرده است: «این اثر که از جدیدترین تلاش‌های علمی در اسلام و حقوق بین‌الملل معاصر به شمار می‌آید، برای پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان دو دانش حقوق و روابط بین‌الملل قابل استفاده است.»

کتاب «اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل» در دو بخش اصلی تدوین شده است. «مفهوم، پیشینه و مبانی اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل» و «قلمرو و آثار اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل» عناوین این بخش‌ها را تشکیل می‌دهند.

بخش نخست در سه فصل «مفهوم اصل عدم مداخله»، «پیشینه و بسترهای ظهور اصل عدم مداخله» و «مبانی فلسفی، حقوقی و فقهی اصل عدم مداخله» و بخش دوم نیز در سه فصل «مناسبات میان حاکمیت و اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل»، «حقوق بشر و اصل عدم مداخله» و «آثار و نتایج اصل عدم مداخله» تنظیم شده‌اند.

نویسنده در بخشی از این اثر درباره اصل عدم مداخله می‌گوید: «اصل عدم مداخله یکی از اصول اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل است که بر اساس آن یک کشور نمی‌تواند در امور کشور دیگر بدون رضایت آن دخالت کند. این اصل در حفظ حاکمیت، استقلال کشورها، شکل‌گیری روابط مسالمت‌آمیز و ثبات وضع موجود از اصول بنیادین حقوق بین‌الملل معاصر شمرده می‌شود.»

وی همچنین در ادامه بیان کرده است: «با آن‌که این اصل را یادگار حقوق بین‌الملل «وستفالیایی» می‌دانند ولی از زمان ظهور خود تاکنون در تعریف و دامنه شمول و دخالت‌های انجام گرفته در دهه پایانی قرن گذشته و سال‌های آغازین قرن سوم بر دامنه ابهام‌ها افزوده است و این پرسش را نیز به میان آورده است که آیا عدم مداخله اصل است و یا مداخله؟»

مخاطبان با مطالعه این اثر می‌آموزند که اصل عدم مداخله در حقوق بین‌الملل معاصر از جمله اصول اساسی است که ضامن استقلال و حاکمیت کشورها شمرده می‌شود. با استفاده از این اصل ملت‌ها و کشورها به استقلال می‌رسند تا خود، اداره امور داخلی و خارجی را به دست بگیرند.

کتاب «اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل» از سوی چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی به عنوان اثر برگزیده معرفی شده است.

چاپ نخست کتاب «اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل» اثر دکتر سیدمصطفی میرمحمدی با شمارگان یک هزار نسخه، 421 صفحه و به بهای 18 هزار و 400 تومان از سوی انتشارات دانشگاه مفید راهی بازار نشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امامی ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    با سلام و احترام این کتاب رو چطوری میشه تهیه نمود ؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط