به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر دلاور، مدرس دانشگاه و مولف و مترجم کتابهای متعدد در حوزه روش تحقیق و آمار، نامی شناختهشده برای دانشجویانی است که در دانشگاه درس روش تحقیق و آمار را گذرانده یا برای ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی از کتابهای این حوزه استفاده کردهاند.
این استاد دانشگاه در گفتوگو با «ایبنا» وضعیت کتابهای روش تحقیق و آمار را از نظر کمّی مناسب دانست و اظهار کرد: تقریبا در تمام حوزهها کتابهای متعددی برای روش تحقیق و آمار وجود دارد اما اغلب آثار به صورت عمقی وارد مباحث روششناسی نشدهاند؛ بنابراين نیاز به کتابهایی که با نگاهی تخصصی برای رشتههای مختلف تالیف شوند احساس میشود.
وی از رشته زبان و ادبیات فارسی به عنوان یکی از رشتههای دانشگاهی نام برد که کمبودهایی در حوزه کتابهای روش تحقیق دارد و گفت: برای مثال در این رشته هنوز از روششناسی سنتی استفاده میشود و روشهای قدیمی هنوز تقدس خود را حفظ کردهاند در حالی که به تحولی در این حوزه نیاز داریم.
رییس سابق دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: علاوه بر این رشته، در فلسفه، منطق و حتی علوم پایه مانند ریاضی و فیزیک هم به ندرت روششناسی و روشتحقیق منسجم و دقیقی دیده میشود و دانشجویان در نگارش پایاننامههای دوره دکترا و کارشناسی ارشد راهنمای مناسبی در این بخش ندارند.
دلاور، برطرف کردن این نیاز در دورههای کارشناسی ارشد و دکترا را نیازمند عزمی جمعی و ورود پیشکسوتان به این حوزه دانست و گفت: برخی همکاران در رشتههای خود برای عبور از دانش سنتی موجود مقاومت میکنند و به همین دلیل میتوان گفت برای رسیدن به مرحله مطلوبتر، تمام استادان و مولفان باید همکاری داشته باشند و تلاش یک یا دو نفر به نتیجه نخواهد رسید.
مولف کتاب «روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی» درباره ضعفهای کتابهای موجود در بازار کتاب ایران که برای استفاده داوطلبان کنکور نوشته میشوند گفت: از دو زاویه میتوان به این قضیه نگریست؛ نخست محتوای کتاب و سپس نگرش طراحان سوالهای کنکور. یکی از اشکالات عمده طراحی سوالهای درس روش تحقیق کنکور این است که از مدرسان این درسها استفاده نمیشود و طراحان سوال با سرفصلها آشنایی ندارند.
وي افزود: به دلیل همین ناآشنایی سوالاتی در آزمون ورودی به تحصیلات تکمیلی مطرح میشود که در دانشگاهها كاربرد ندارند و در کتابهای اصلی و مهم این حوزه مطلبی درباره آنها ارایه نشده است.
این استاد دانشگاه، ارزشیابی دانشجویان را با سوالاتی که در کتابهایشان مطرح نشده منطقی ندانست و بیان کرد: ارزیابی و مقایسه دانشجویان با طرح سوالاتی که هیچ یک اطلاعی درباره آن ندارند درست نیست و بخشی از سوالات کنکور را نمیتوان مقیاسی برای متمایز کردن دانش دانشجویان دانست.
مترجم کتاب «آمار در علوم تربیتی و تربیت بدنی» از سلیقهای بودن محتوا و متن اصلی سوالهای کنکور کارشناسی ارشد و دکترا به عنوان مشکل دیگر این حوزه نام برد و ادامه داد: متاسفانه کتابهای مشخصی وجود ندارند که دانشجو با مطالعه آنها بتواند به سوالات پاسخ دهد.
دکتر دلاور، داغ شدن بازار تبلیغ و چاپ کتابهای کنکوری را یکی دیگر از مشکلات امروز جامعه دانشگاهی دانست و افزود: متاسفانه این گروهها بازار را به هر صورتی که به نفعشان است کنترل و هدایت میکنند.
دكتر علي دلاور متولد سال ۱۳۲۰ در خرمآباد است و سال ۱۳۵۸ مدرک دکترای خود را از دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته روشهای تحقیق و آمار دريافت کرد. او دارای مرتبه علمی استادی است که تاکنون تعداد ۱۳۷ عنوان مقاله در سمینارهای علمی داخلی و خارجی ارایه و ۱۹ عنوان کتاب نیز ترجمه و تالیف کرده است. این استاد برجسته رشته روشهای تحقیق و آمار، در بيستوسومين دوره جايزه كتاب فصل که در 15 اسفند ماه سال 91 برگزار شد با انتشار چاپ نخست کتاب «مقیاسهای سنجش نگرش» به عنوان یکی از شایستگان تقدیر این دوره از جايزه كتاب فصل معرفی شد.
در سال 1391 ترجمه اثر دیگری نیز توسط دکتر دلاور با عنوان «نرمافزار جامع فراتحلیل» از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد. وی تاکنون بیش از 20 کتاب تالیفی و ترجمه منتشر کرده است.
«مقدمه ای بر تحلیل عاملی»، «مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»، «احتمالات و کاربرد روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی»، «مقدمهای بر نظریه های اندازه گیری (روانسنجی)، «کاربرد آزمونهای آماری در پژوهشهای رفتاری»، «راهنمای ارزشیابی و تحقیق در علوم رفتاری»، «تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی»، «کاربرد آمار در کامپیوتر به زبان ساده (SPSS)»، «روش شناسی آزمایشی» عناوین برخی دیگر از کتابهای دکتر دلاورند.
یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۰
نظر شما