پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
شناخت‌درمانی: اصول و مفاهیم ماورای آن

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

زمان‌بندی و بازبینی فعالیت‌ها 

جدول فعالیت، جدول ساده‌ای است که روزهای هفته در سطر بالا و ساعت‌های روز در سمت راست آن نوشته شده‌اند. در شکل 3ـ‌ 12، حالت کاملاً تکمیل نشده این جدول نشان داده شده است. این جدول را می‌توان با چندین هدف مختلف مورد استفاده قرار داد، از جمله بازبینی فعالیت‌های بیمار، اندازه‌گیری و تحلیل تبحر و لذت، بازبینی و اندازه‌گیر خُلق‌های منفی، زمان‌بندی فعالیت‌های لذت‌بخش یا طاقت‌فرسا، و بررسی پیش‌بینی‌ها.
درمانگر می‌تواند ابتدا از بیمار بخواهد که فعالیت‌هایش را بازبینی نماید تا اطلاعات مربوطه را جمع آوری کند. درمانگر همانند تمامی تکالیف دیگر، ابتدا دلایلی منطقی ارائه می‌دهد، اطمینان حاصل می‌کند که بیمار این تکلیف را فهمیده و با آن موافق است، تکلیف مورد نظر را در همان جلسه آغاز می‌نماید، و وجود موانع را بررسی می‌کند. این تکلیف معمولاً در اوایل سیر درمان (در جلسه دوم یا سوم)‌ پیشنهاد می‌شود، و اطلاعاتی که فراهم می‌‌آورد ممکن است بسیار ارزشمند باشند، و ضمناً تغییراتی که متعاقب آن در فعالیت‌های بیمار ایجاد می‌گردند، غالباً خلق او را به نحو چشمگیری بهبود می‌بخشند.
درمانگر: از توضیحات تو چنین برمی‌آید که اولاً در انجام کارها خیلی مشکل داری و ثانیاً این روزها چندان هم خوش نمی‌گذرانی. درست است؟
بیمار: بله.

صفحه 255/ شناخت‌درمانی: اصول و مفاهیم ماورای آن/ جودیت بک/ مترجمان: دکتر محمدرضا محمدی، دکتر هوشمند کهن‌زاد، دکتر نرگس جوشقانی و دکتر عبدالرضا منصوری راد/ انتشارات کتاب ارجمند/ چاپ اول/ سال 1391/ 424 صفحه/ 9900 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها