دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۳
آیین اختتامیه هفتمین جشنواره شعر فجر برگزار شد

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور معاون اول رییس جمهوري و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد. در این برنامه 19برگزیده این دوره در 6 بخش جشنواره معرفي و قدرداني شدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر هفتم اسفند از ساعت 18 و 30 دقیقه در تالار وحدت و با حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوري، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسوولان برپایی جشنواره، جمعی از شاعران و علاقه‌مندان این حوزه و اصحاب رسانه‌ها برگزار شد.

این برنامه پس از تلاوتی آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سروده جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی رضا حمیدی، دبیر جشنواره به طور رسمی آغاز شد.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوري در این مراسم از شعر به عنوان روح و جان ادبیات فارسی یاد کرد و گفت: گاهی با یک بیت شعر می‌توان خلاصه سخنرانی‌های متعدد و گفتار بزرگان را بیان کرد و من امشب در این مراسم حضور یافته‌ام تا ادای احترامی به بزرگان شعر کرده باشم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانش از شاعر به عنوان موهبت الهی نام برد و حضور بیش از دو هزار شاعر با بیش از 46 هزار اثر را بیانگر میزان تلاش دبیرخانه جشنواره این دوره از جشنواره دانست. 

در این برنامه برخی شاعران برگزیده و شاعرانی چون محمدجواد محبت، سعید بیابانکی و ناصر فیض به شعرخوانی پرداختند.

اسامی برگزیدگان این دوره از جشنواره شعر فجر به شرح زیر است:

بخش ویژه پیامبر اعظم(ص): رتبه نخست محمدحسن مهدویانی از اصفهان، رتبه دوم محمدرضا طهماسبی از تهران و حسنا محمدزاده، شایسته تقدیر از اصفهان.

بخش شعر کلاسیک : در این بخش هیچ‌یک از شاعران رتبه نخست را سب نکردند. رتبه دوم ساجده جبارپور از گیلان، حامد ابراهمی‌پور رتبه سوم از تهران و امید مهدی‌نژاد شایسته تقدیر از تهران.

بخش شعر سپید و نیمایی: رتبه نخست مهرداد احمدی از کردستان، رتبه دوم الهی تاجیک‌زاده از تهران و رتبه سوم محمدمهدی سیار از تهران. 

بخش سرود و ترانه: رتبه دوم احمد امیرخلیلی از تهران، حامد عسگری از تهران و عالیه مهرابی مریم‌آبادی از یزد نیز به‌‌طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند. 

بخش شعر کودک و نوجوان: این بخش برگزیده نخست نداشت اما رتبه دوم به طیبه شامانی از تهران و رتبه سوم به‌طور مشترک به محمد صارمی‌شهاب و منیره هاشمی اختصاص یافت. 

بخش نقد و پژوهش: این بخش برگزیده رتبه نخست نداشت، اما در رتبه دوم احسان شواربی‌مقدم از تهران، رتبه سوم مهرداد نصرتی از کرمان و شایسته تقدیر غلامرضا کافی از فارس معرفی شدند. 

همچنین در بخش تجلیل از حامیان شعر در بخش نهاد تخصصی حامی شعر آیینی از دبیرخانه دایمی شعر آیینی و مدیر این دبیرخانه، محمدعلی مجاهدی قدرداني شد. برگزیده بخش ناشر حامی شعر فارسی نیز انتشارات فصل پنجم بود. همچنین از سایت شاعران پارسی‌زبان به سرپرستی عبدالرحیم سعیدی‌راد نیز در بخش سایت حامی شعر فارسی قدرداني به عمل آمد. در بخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز از برنامه ققنوس گروه ادبیات رادیو فرهنگ به تهیه‌کنندگی مرتضی صداقت‌پور تقدیر شد.

در بخش انتخاب برترین شاعر از نگاه مردم نیز از میان 196 شاعر در نظرسنجی‌های صورت گرفته علیرضا قزوه و سیدمحمدرضا برقعی بیشترین آرا را کسب کردند. همچنین سه‌گانه فاضل نظری نیز از نگاه مردم به عنوان بهترین کتاب‌ شعر انتخاب و ازنگاه داوران نیز در این بخش مجموعه آثار احمدرضا احمدی برگزيده شد. 

رونمايي از دو کتاب «شعرها و چهره‌ها» و «سالنامه شاعران» پايان بخش اين مراسم بود.

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر عصر هفتم اسفنددر تالار وحدت برگزار شد.

گزارش تکمیلی این نشست متعاقبا در ایبنا منتشر می‌‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط