سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
بررسی مقام زن در آثار شهید مرتضی مطهری

کتاب «مقام زن؛ خلاصه آثار شهید مطهری» به همت مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)روانه بازار کتاب شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این دفتر خلاصه سه کتاب استاد، یعنی «نظام حقوق زن در اسلام»، «مسأله حجاب» و «اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب» است. 

زمینه و پیشینه تدوین کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» به این قرار است که چنان‌چه خود شهید مطهری اشاره می‌کند، در سال 1345 تب تعویض قوانین مدنی در مورد حقوق خانوادگی در سطح مجلات، خصوصا مجلات زنانه، سخت بالا گرفت و در این میان شخصی به نام ابراهیم مهدوی زنجانی که بیش از همه حرارت به خرج می‌داد، لایحه‌ای در چهل ماده تنظیم و در مجله زن روز منتشر کرد و وعده داد که طی مقالاتی از نظرات خود مستدلاً دفاع کند. از آنجا که بسیاری از این پیشنهادها بر ضد نصوص مسلم قرآن بود، یکی از مقامات روحانی تهران با استاد مطهری تماس گرفت و این جریان را به اطلاع ایشان رساند و پس از بحث‌هایی، سرانجام مقرر می‌شود مجله مذکور مقالاتی را که استاد مطهری در نقد نظرات شخص مذکور و دفاع از اندیشه‌های اسلامی می‌نویسد، همراه با مقالات آن شخص چاپ کند. نخستین مقاله در شماره 88 این مجله در آبان 1345 منتشر شد، اما پس از شش هفته آقای مهدوی زنجانی بر اثر سکته قلبی فوت کرد. پس از آن استاد مطهری دعوت شد که به خاطر استقبال فراوان، مستقلاً مقالات خود را دنبال کند و به این ترتیب 33 مقاله در آن مجله نوشته شد. با یک تقسیم‌بندی کلی، می‌توان مباحث استاد در این کتاب را به دو بخش تقسیم کرد: 1ـ مباحث تئوری و زیربنایی 2ـ پاسخ به اشکالات 

کتاب «مسأله حجاب» در اصل سلسله سخنرانی‌هایی بود که استاد مطهری در انجمن اسلامی پزشکان ایراد می‌کرد. این سخنرانی‌ها پس از پیاده شدن از نوار و انجام اصلاحاتی در آن زیر نظر خود استاد اول بار در سال 1347 در قطع جیبی و در 222 صفحه منتشر شد و در چاپ دوم که در سال 1348 منتشر شد، غیر از افزودن فصلی با عنوان «شرکت زن در مجامع»، فصل مربوط به فتواها نیز بسیار تفصیل داده شد، به طوری که چاپ جدید حدود صد صفحه اضافه داشت(در قطع جیبی و 320 صفحه) در چاپ سوم و خصوصاً چاپ چهارم مجدداً تجدیدنظرها و اضافاتی صورت گرفت و آنچه هم اینک در دسترس است، از نسخه چاپ چهارم برگرفته شده است. تعداد بازچاپ‌های این اثر تاکنون عدد 52 ‌رسیده است. این کتاب در هیأت کنونی مشتمل بر دو بخش است. بخش اول، پاسخ به عده‌ای که طرفدار بی‌حجابی و برهنگی زن و اختلاط او با مردان بیگانه در جامعه‌اند و بخش دوم پاسخ به عده‌ای است که معتقدند زنان باید حتی چهره و دو دست خود را از نامحرم بپوشانند که این عقیده مستلزم محبوسیت و خانه‌نشینی زنان است.

آخرین بخش از این دفتر، خلاصه‌ای است از کتاب «اخلاق جنسی در اسلام و غرب» که نخستین‌بار در سال‌های 1344 و 1345 در قالب 7 مقاله در مجله مکتب اسلام درج می‌شد و در سال 1348، یکی از ناشران تهرانی بدون اجازه استاد این مجموعه را به صورت رساله‌ای کوچک منتشر کرد که هرچند ظاهراً آزردگی استاد را به دنبال داشت ـ زیرا ایشان معتقد بود مقالات و سخنرانی‌هایش برای چاپ شدن به صورت کتاب، نیاز به بازبینی دارند و به علاوه آن را به عنوان بحثی مرتبط با مسأله «نظام حقوق زن در اسلام» در نظر گرفته بودند ـ ولی از انتشار این کتاب جلوگیری نکرد. 

این کتاب به نقد نظر کسانی می‌پردازد که به نام اخلاق نوین جنسی، طرفدار بی‌بندو باری و برداشتن تمام قیود و محدودیت‌ها در روابط زن و مردند. استاد مطهری در این کتاب اولاً اشکالات این عده را بر اخلاق جنسی قدیم ـ که در واقع نظر اسلام است‌ ـ پاسخ می‌گوید و ثانیاً نشان می‌دهد که اخلاق نوین جنسی، چه از نظر مبانی و چه از نظر عوارض و آثار سوء آن، اشکالات و نارسایی‌های فراوانی دارد.

چاپ یازدهم کتاب «مقام زن؛ خلاصه آثار شهید مطهری» در قطع رقعی، در ۱۵۹ صفحه با شمارگان پنج‌هزار نسخه و به بهای 35هزار ریال از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) بر پیشخان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط