پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
«استرآباد در سفرنامه‌های عصر قاجار» ارایه می‌شود

«استرآباد در سفرنامه‌های عصر قاجار» عنوان کتابی از نشر پیک ریحان گرگان است که در هفتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب گلستان توزیع می‌شود._

احسان گوهری‌راد، نویسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: تمامی سفرنامه‌های افرادی که در دوران قاجار به استرآباد قدیم(گرگان) سفر کرده‌اند و درباره مسایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... مطالبی را نگاشته‌اند، در این اثر گردآوری شده است.
 
وی با اشاره به این‌که در این کتاب، تحلیلی  هم روی برخی از سفرنامه‌ها آورده شده افزود: برای جمع‌آوری این سفرنامه‌ها 380 منبع را بررسی کردم که 95 مبنع آن سفرنامه‌های دست اولی بودند که به صورت تخصصی درباره گرگان نوشته شده‌اند.
 
گوهری‌راد اضافه کرد: این کتاب دارای سه بخش شامل پیشینه تاریخی و وضعیت جغرافیایی استرآباد پیش از دوره قاجار و همچنین نگاهی اجمالی به دوره قاجار و استرآباد در سفرنامه‌های عهد قاجار است. هر یک از بخش‌ها به صورت مجزا دارای فصل‌های اختصاصی است. در بخش استرآباد در سفرنامه‌های قاجار، درباره موضوعاتی نظیر سفرنامه و سفرنامه‌نویسی در ایران دوره قاجار، موقعیت اکولوژیک استرآباد در سفرنامه‌ها، تحولات سیاسی استرآباد از منظر سفرنامه‌ها، تحولات اجتماعی از منظر سفرنامه، اقتصاد ولایت استرآباد از منظر سفرنامه‌ها، تشکیلات اداری و قوای نظامی و فرهنگ از منظر سفرنامه‌ها پرداخته شده است. در پایان این کتاب عکس‌ها و اسناد تاریخی نیز منعکس شده‌اند. 

وی با اشاره به این‌که جمع‌آوری اطلاعات لازم برای کتاب بیش از یک سال به طول انجامید، در ارزیابی انتقادی اثر خود نیز گفت: به یقین می‌توانستم بهتر از این روی کتابم کار کنم و اگر امکان استفاده از سفرنامه‌های خارجی را نداشتم، کیفیت کتاب افزایش پیدا می‌کرد. 

وی اظهار امیدواری کرد در ویرایش بعدی این اثر، از مطالب سفرنامه‌های خارجی نگاشته شده درباره گرگان نیز بهره ببرد. 

گوهری‌راد همچنین گفت: متاسفانه پیش از نگارش این کتاب الگویی نداشتم و در واقع، این اثر نخستین کتاب با چنین موضوعی است. 

«استرآباد در سفرنامه‌های عصر قاجار» از سوی نشر پیک ریحان گرگان با شمارگان هزار نسخه و بهای هشت هزار و 600 تومان در سال جاری منتشر شده است.

این کتاب برای نخستین بار در هفتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب گلستان توزیع می‌شود. این نمایشگاه از (6 تا 12 دی ماه) از ساعت 14 تا 21 آماده بازدید علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط