سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
جایزه ادبی «نازک الملائکه» برندگان خود را شناخت

کمیته داوران جایزه ادبی «نازک الملائکه» فهرست برندگان اول تا سوم هر یک از گروه‌های داستان کوتاه، شعر و نقد ادبی را اعلام کرد. در پنجمین دوره این رقابت ادبی، بانوانی از کشورهای عربی صاحب جایزه شدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری‌های عربی، کمیته داوران پنجمین دوره جایزه «نازک الملائکه» (جایزه نوآوری‌های ادبی بانوان نویسنده) ضمن اعلام نویسندگان برتر در هر یک از بخش‌های سه‌گانه این جایزه بیان کرد: 116 نویسنده از فلسطین، سودان، مصر، کویت، مراکش، اردن، الجزایر، یمن، بحرین، تونس، لبنان، عربستان، امارات، آمریکا و عراق در این رقابت ادبی شرکت کردند که در نهایت نویسندگان زیر رتبه‌های اول تا سوم را در سه بخش داستان کوتاه، شعر و نقد ادبی از آن خود کردند. 

داستان کوتاه
رتبه نخست این بخش به طور مشترک به ایمان البیاتی از عراق برای داستان «شهر دیوار» و ایناس محمد از اردن برای داستان «ماه» اختصاص یافت. رتبه دوم به طور مشترک به آیت عبدالله از اردن برای داستان «غربت» و سعداء الدعاس از کویت برای داستان «تمثال عباس» رسید. رتبه سوم هم نصیب خدیجه ادری از عراق برای داستان «پر كاه» و حنان بیروتی از اردن برای داستان «نقطه صفر» شد.

شعر
رتبه نخست این بخش به نجات جبار از عراق برای «رهایی» تعلق گرفت. رتبه دوم به طور مشترک به هبه السید از مصر برای «گشاینده» و شروق حمود از سوریه برای «از ديدگاه قلبم» رسید. رتبه سوم هم نصیب لمیاء حسن از عراق برای «حذف» و سمیرا سفرور از الجزایر برای «گوناگون مثل رويا» شد.

نقد ادبی
هیات داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته رتبه نخست ندانست. رتبه دوم این بخش به فاتن شوقی از مصر برای اثر نقادانه‌اش با عنوان «نازک الملائکه و صعود به آسمان شعر» اختصاص یافت و رتبه سوم هم به زهور کرام از مراکش برای اثر «نازک الملائکه و نظم اختلاف» رسید.

قرار است جوایز این رقابت ادبی نیمه ماه دسامبر در مراسمی که در بغداد برگزار می‌شود به برگزیدگان هر یک از بخش‌ها داده شود.

نازک صادق الملائکه، مشهور به «نازک الملائکه» شاعر مشهور عراقی و جهان عرب است که در 23 اوت 1923 در بغداد متولد شد و در 20 ژوئن 2007 در غربت، در مصر و در سایه بی‌مهری و بی‌توجهی رسانه‌ها درگذشت. معمولا وی را هم ردیف بدر شاکر السیاب و عبدالوهاب البیاتی، به عنوان یکی از بنیانگذاران شعر نوی عربی به شمار می‌آورند. برخی شعر مشهور وی «کولیرا» (وبا) را نخستین شعر نو در ادبیات عربی می‌دانند. اگر چه وی خود بعدها در یکی از کتاب‌هایش این مساله را رد کرده است. معمولاً نازک الملائکه را در ایران از لحاظ ابداع شعر نو در کنار افرادی چون نیما یوشیج و از لحاظ مضامین و احساسات شاعرانه کنار فروغ فرخزاد قرار می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها