چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
قهرمان «راز پل کرخه» برای تمام مردم دنیا جذاب است

محمد بداقي کتاب «راز پل کرخه» را تا پایان بهمن‌ماه به انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌سپارد. وی معتقد است: نقشی که قهرمان کتاب در سال‌های دفاع مقدس ایفا کرده، برای تمام مردم دنیا جذاب است و این اثر قابلیت ترجمه به سایر زبان‌ها را دارد._

محمد بداقي، نويسنده حوزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اثر جدید خود اظهار کرد: حدود 100 صفحه از «راز پل كرخه» را به خاطرات پراكنده‌ای درباره امير سعید پورداراب و 150 صفحه دیگر را به چگونگی حفاظت از پل كرخه در برابر حمله‌های ارتش متجاوز صدام اختصاص داده‌ام.

وي درباره عملكرد امير پورداراب در این زمینه توضيح داد: او در لشكر 21 حمزه از فرماندهان تاثیرگذار محسوب مي‌شد و اگر اقدامات او برای جلوگیری از سقوط پل كرخه صورت نمي‌گرفت، شاید سرنوشت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به ‌گونه ديگر رقم مي‌خورد.

نويسنده كتاب «هزار و يك روز» با بيان اين‌ كه «امير سعيد پوردارب از پژوهشگران دفاع مقدس هم هست» گفت: نگارش اثري درباره اين امير نيروي زميني ارتش به دلیل همین ویژگی‌ علمی کاری دشوار بود اما با توجه به اين‌كه از سربازان جنگ بوده‌ام، کوشیده‌ام از تجربه‌های نظامی‌ام در تالیف کتاب بهره بگیرم. همچنین یک فصل از «راز پل کرخه» را به دغدغه‌های این امیر ارتش و همکارانش در پژوهشگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده‌ام. 

بداقي درباره ويژگي‌هاي رفتاري امير پورداراب توضیح داد: او همگام با نيروي زميني ارتش از لحظه آغاز دفاع مقدس حضور فعال داشت و بايد گفت كه گمنامي نيروهاي ارتشي از افتخارات با ارزش آن‌هاست. من در جلسه‌هایی كه براي گفت‌و گو با امير پورداراب داشتم، از خون‌گرمي و صميميت او انرژي مي‌گرفتم. گمان مي‌كنم تا مدت‌ها او در رديف 10 پژوهشگر برتر حوزه نظامي به شمار می‌آید. در کتاب «راز پل کرخه» هم تلاش کرده‌ام فقط گوشه‌اي از خاطرات و تجربياتي را كه در ذهن و قلب اين امیر ارتش جا گرفته بازگو كنم.

وي درباره برخی از موضوع‌هایی که در «راز پل کرخه» به آن‌ها پرداخته است، گفت: به خاطرات جذابي مانند سفر امير پورداراب به مكه مكرمه، براي سفر حج پرداختم. وي در اين سفر به خانواده‌اش اطمينان مي‌دهد كه «اين تنها سفري است كه مي‌توانند با خيالي آسوده منتظر بازگشتش باشند» اما سفر او با اتفاق‌های خونين حج در سال 1366 گره خورد. همچنین روایت عملیات پل کرخه و ماجرای عبور رزمندگان از میدان مین با استفاده‌ از مسیری که مقنی‌های یزدی ایجاد کرده بودند، از دیگر خاطرات جذاب کتاب است.

این داستان‌نویس حوزه دفاع مقدس با بیان این‌که «راز پل کرخه در 20 فصل تالیف شده‌ است» افزود: متن این اثر داستان‌گونه‌ است و در طول 20 فصل، با افزودن شخصیت‌هایی به روایت می‌کوشم بر دليل سقوط نكردن پل كرخه تمركز و شخصیت امیر پورداراب را از زبان سربازان و درجه‌داران معرفی کنم. این روند به گونه‌ای است که هیچ شخصیتی در امتداد فصل‌ها حذف نمی‌شود.

بداقي درباره منابع مورد استفاده براي نگارش اين اثر گفت: امير پورداراب دسته‌بندي كاملي از اطلاعات عمليات‌هاي كرخه و پل كرخه را در قالب لوح فشرده در اختيارم قرار داد. همچنين براي نگارش اين اثر به آرشيو صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و آثار مربوط به راهيان نور مراجعه كردم. براي تكميل پژوهش‌هايم از مصاحبه با صالح افشار تویسركاني (از افسران ارتش) و برخي ديگر از هم‌رزمان امير پورداراب نيز بهره گرفتم.

این نویسنده که تاکنون مقاله‌هایی را با عنوان «جنگ و صلح» در نشریه «اسلامیک» در آمریکای جنوبی و نیز برای اسپانیایی زبان‌ها منتشر کرده است، «راز پل کرخه» را اثری دانست که با توجه به آثار مطرحی مانند «صد‌سال تنهایی» و «جنگ و صلح» نوشته شده است و در پاسخ به این سوال که «انتخاب این رویکرد چه تاثیری در ترجمه آثار و استقبال از آن‌ها در سطح بین‌المللی خواهد داشت؟» گفت: معتقدم که نویسندگی کاری تقلیدی است به این مفهوم که هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند اثرش را بی‌نیاز از آثار پرمخاطب جهان خلق کند. اگر آثار جلال آل احمد یا سیمین دانشور را هم بخوانیم، گرایش آنان را به آثار نویسندگان بزرگ دنیا درخواهیم یافت.

وی در این‌باره افزود: به یقین آثاری که با چنین رویکردی خلق می‌شوند، پر مخاطب‌تر خواهند بود زیرا مخاطب با توجه به سابقه مطالعاتی‌اش، ذهنیت بهتری نسبت به اثر می‌یابد. این امر در ترجمه آثار و خوانش بهتر آن‌ها از سوی مخاطب بین‌المللی هم اثرگذار خواهد بود. می‌توان با حفظ رویکرد فراملی در آثار، واقعیت‌های دفاع مقدس را به آثار منتقل کرد. نقشی که امیر پورداراب در ماجرای پل کرخه ایفا کرد، برای مردم دنیا جذاب است. بنابراین «راز پل کرخه» هم قابلیت ترجمه به سایر زبان‌ها را دارد.

بداقی در پایان و در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان انتشار کتابش توضیح داد: اکنون نگارش کتاب را به‌پایان برده‌ام و در حال بازخوانی، رفع ایراد‌های جزیی و ویرایش آن هستم. این کتاب را تا پایان بهمن‌ماه سال‌ جاری (1391) در اختیار انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) قرار خواهم داد.

خرمشهر و اهواز در طول جنگ تحميلي عراق علیه ایران مورد حمله سنگين ارتش عراق قرار گرفتند و پل كرخه واقع در شمال خرمشهر، يكي از مناطق مهم براي دو طرف درگيري محسوب مي‌شد. سعيد پورداراب در آن دوران، معاون تيپ يک لشكر 21 حمزه سيدالشهدا بود که مسوولیت حفاظت از پل كرخه و جلوگيري از عبور نيروهاي عراقي را بر عهده داشته است. 

امیر پورداراب در سال 1378 پس از بازنشستگی از ارتش جمهوری اسلامی ایران، از سوی شهيد سپهبد علی صياد شيرازي به هيات معارف جنگ دعوت شد. كتاب‌هاي «عمليات محرم (پيروزي خون بر شمشير)»، «عمليات بيت‌المقدس»، «قرارگاه نصر و از سپتون تا شلمچه» از جمله آثاري‌اند كه از سوي امیر پورداراب در هيات معارف جنگ تاليف شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها