سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵
سرزمين اژدها و تجارتي به نام كتاب

کتاب پرفروش «دختری با خالکوبی اژدها» نوشته استیگ لارسن که در جهان مشهور شد، برای شرکت «99 کتابخوان» شانگهای به عاملی بزرگ برای موفقیت بدل شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از شانگهای دیلی، در سرزمین اژدها، کتاب این روزها به تجارتی بزرگ بدل شده و صنعت نشر که زمانی بسیار کند و لخت بود، به سرعت در حال چهره عوض کردن است. 

گرچه فشارهای قوی مبنی برمسوولیت اجتماعی هنوز نقش مهمی درآن‌چه در چین می تواند منتشر شود ایفا می کند، اما ذایقه انتخاب کتاب برای مطالعه، بسیار از دیدگاه های آکادمیک پیشین، کتاب های درسی خشک و افسانه های انقلابی فراتر رفته است. 

با توجه به آن‌چه برای نیازهای کتابخوانان در دسترس است، باید گفت این بازار هنوز از ظرفیت های بیشتری برخوردار است. صنعت نشر که زمانی در چین در انحصار دولت بود به روی سرمایه گذاران شخصی هر روز گشوده تر می شود و آموزه های رقابت آزاد در حال شکل دادن به چاپ، بازاریابی و توزیع کتاب است. 

طبق آمارها 80 درصد از کتاب های پرفروش فروخته شده در چین از سوی کمپانی های خصوصی، راهی بازار می شوند؛ حتی اگر برخی از آن ها از سوی شرکت های دولتی چاپ شده باشند. خط بین دولت در برابر شرکت های خصوصی در این صنعت دیگر تقریبا نامشخص شده چون منافع دو طرف بیش از هر چیز مد نظر است. 

هائونگ یوهی رییس شرکت 99 کتابخوان در این باره می گوید: بازار ما خیلی دیرتر از صنعت نشر غربی شروع به کار کرد، ما از سطح پایین تری شروع کردیم، اما در روشنای رشد میزان کل صنعت کشور در سال های اخیر، جای تعجب ندارد که ما چنین به سرعت در حال رشد هستیم.
 
سال 2011 بیش از 370 هزار عنوان کتاب منتشر شد که 5/12 درصد نسبت به سال پیش رشد داشت. از این میان 48 عنوان کتاب هر یک بیش از یک میلیون نسخه فروش را تجربه کردند. درآمد نشر، چاپ و توزیع به 46/1 تریلیون یوان (بیش از 228 میلیارد دلار آمریکا) افزون شد که تقریبا 18 درصد بیشتر از سال 2010 بود. 

حوزه عمل و عمق نشر کتاب در نمایشگاه کتاب شانگهای امسال روشن خواهد شد که به زودی شروع به کار می کند. این نمایشگاه ارایه کننده 150 هزار عنوان کتاب از بیش از 500 ناشر چینی خواهد بود. این نمایشگاه سال پیش با فروش 7/54 میلیون یوان کتاب و بازدید بیش از 300 هزار نفر رکورد سال های یپش خود را شکست. 

اما توجه به این نکته اهمیت دارد که همه کتاب های عامه پسند از غرب راهی چین نمی شوند و فهرست آثار پرفروش که جوبو و دانگ دانگ دو کتابفروشی بزرگ اینترنتی چینی منتشر می کنند، نشان دهنده وجود ذایقه ای متنوع است. ترجمه ای از کتابی از کره جنوبی درباره انگیزش های شخصی، بیوگرافی یک آرشیتکت چینی به نام لین هویین و یک کتاب آشپزی تصویری از جمله کتاب های پرفروش امروز چین هستند. 

انتشارات هوریزون ناشر اصلی کتاب های اورهان پاموک نویسنده ای از ترکیه وبرنده جایزه ادبی نوبل در سال 2006، از جمله ناشرانی است که در نمایشگاه شانگهای هم شرکت می کند. هوریزون شاخه پکنی گروه نشر شانگهای سنچری است که خود شرکتی خصوصی است. 

وانگ لی مدیرعامل این شرکت می گوید: ما نیز مثل هر شرکت خصوصی دیگر فعالیت می کنیم و بر نشر تجاری بیش از کتاب های درسی یا کتاب های دانشگاهی تمرکز داریم و این همان کاری است که ناشران دولتی هم می کنند. 

وی می افزاید: گرچه ما کتاب های روز را فروخته ایم، اما مسوولیت ارایه کتاب هایی با کیفیت خوب را که از نظر فرهنگی شایسته باشند را نیز در هدف داریم. 

این شرکت به تازگی حق نشر رمان جدید خانم رولینگ با عنوان «یک جای خالی ناگهانی» را به دست آورده است و می گوید شرکت های خارجی اغلب از این که شرکت آن ها با ناشران دولتی ارتباطی نزدیک دارد متعجب می شوند. 

شرکت «99 کتابخوان» بیش از 300 میلیون یوان در سال 2011 فروش داشت در حالی که سود کلی آن پس از سهیم شدن دو سوم از سهم شریک دولتی اش حدود 20 میلیون بود. هوانگ می گوید: بسیاری از سیاست های حمایت کننده در 10 سال اخیر به مرحله اجرا رسیدند و فکر می کنم هنوز باید راه بیشتری برای ناشران بخش خصوصی باز شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها