شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲
برگزیدگان دهمین جشنواره داستان بانه معرفی شدند

برگزیدگان بخش زبان فارسی و کُردی دهمین جشنواره سراسری داستان بانه معرفي شدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری جشنواره سراسری داستان بانه، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره سراسری داستان بانه دیروز (۱۶ تیر) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، فرماندار بانه و مسوولان فرهنگی استان و شهرستان در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بانه برگزار شد.

در این مراسم قباد میمنت‌آبادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، گفت: جشنواره داستان بانه مجال و فضای کافی را برای پیوند میان خوانندگان آگاه و نویسندگان واقعی به وجود می‌آورد و تلاش می‌کند بر اساس تعقل و اندیشیدن در حوزه ادبیات داستانی ،راه را برای نوقلمان در راستای ارتقای غایت این ادبیات آن‌چنان هموار سازد تا بستری مناسب براي رشد و نمو جوانان داستان‌نویس با چنین رویدادی فراهم شود.

دبیر دهمین جشنواره سراسری داستان بانه برخورداری از ذوق ادبی سالم تربیت‌یافته و غنی‌شده از خط و مشی فرهنگی و اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را موجب تعالی و تکامل هنر داستان‌نویسی و رشد و پیشرفت در این عرصه دانست و اضافه کرد: ما خود را مکلف به تکلیفی جدید در آغاز دهه دوم فعالیت این جشنواره و گام یازدهم آن می‌دانیم که تخصصی کردن جشنواره سراسری داستان بانه در حوزه ادبیات داستانی شفاهی یا فولکلور است که بخشی از وجه تمایز این جشنواره در دهه دوم فعالیت خویش نیز خواهد بود.

میمنت‌آبادی در پایان اظهار امیدواری کرد که این رویداد کلان فرهنگی و هنری بتواند به عنوان محفلی براي تعامل و تبادل آرای بیشتر نویسندگان متعهد و ملتزم به اصول فرهنگی نظام گهربار جمهوری اسلامی به میزبانی شهر مرزی و شهیدپرور بانه مطرح شود.

مسعود منصوری، فرماندار بانه نیز در این مراسم گفت: برگزاری ۱۰ دوره جشنواره داستان‌نویسی در شهر مرزی بانه نشان‌دهنده توانایی و همت بلند و عزم راسخ هنرمندان و ادیبان این شهرستان است که همیشه فرمایش مقام معظم رهبری را که فرمودند «استان کردستان یک استان فرهنگی است» در ذهن تداعی می‌کند.

وی وظیفه پاسداری از ادبیات داستانی را بر عهده ادیبان دانست و عنوان کرد: باید بکوشیم این میراث گرانبها را برای نسل‌های آینده غنی‌تر کنیم؛ چرا که در عصر حاضر که دوران هجمه‌ فرهنگی و رسانه‌ای است، تلاش نااهلان در جهت نفوذ و سلطه بر فرهنگ ماست.

در ادامه این مراسم، بیانیه هیات داوران دهمین جشنواره داستان بانه قرائت شد. در بخشی از این بیانیه ضمن تکریم و جایگاه قلم و نکوداشت یاد ابراهیم یونسی، رمان‌نویس و مترجم برخاسته از استان کردستان، به وجوه تمایز این جشنواره مانند ارایه داستان‌های بومی اشاره شده است.

تقدیر از برگزیدگان دهمین جشنواره سراسری داستان بانه نیز بخش دیگری از این مراسم بود. در این بخش داستان‌های کُردی برگزیده بخش پایانی بدون رتبه‌بندی شامل داستان «آیات» اثر فریا یونسی از بانه، داستان «صداهای بی‌صدایی» نوشته هیمن عبدالله‌پور از بوکان و داستان «با عددهای زیادی شروع می‌شود» اثر محمدسلیمی از دیواندره تجليل شد. همچنین داستان‌های فارسی «یک اسب چوبی خیلی بزرگ» اثر لیلا نوحی طهرانی از سقز و داستان «خرخر» اثر دانیال قندی از تهران و داستان «نامه» اثر مریم جوادی از ماسال گیلان، به عنوان داستان‌های برگزیده جشنواره دهم تجليل گرفتند.

در بخش داستان‌های کُردی دهمین جشنواره سراسری داستان بانه، داستان‌های «برنو پیر» اثر الله‌مراد جباریان از اسلام‌آباد غرب، «جای پای روی برف» نوشته کیومرث بلده از اسلام آباد غرب و داستان «نیچه مدرن سبیلش را تراشید» اثر بهنام فتاحی از بانه قدرداني شدند.

در این جشنواره همچنین در بخش فارسی از داستان «باغ انار» اثر سیده زهره می‌رعیسی‌خانی از زنجان، داستان «دو روز و دو ساعت» اثر حبیب پرتاری از اندیمشک و داستان «قفل» اثر محمدعلی خبیر از کرج تجليل شد. در بخش مقاله فارسی نیز احمد بیرانوند از خرم‌آباد و در بخش مقاله کُردی، ناصر یزدانی از دیواندره به عنوان برگزیده معرفی شدند. همچنین داستان «شهر دفتر نقاشی» از شکوه آقامیرزایی از بیجار، داستان «چاق و لاغر» اثر غزل محمدی از تهران و داستان «فال» نوشته کبری عباسی از ملایر در بخش داستان کودکان فارسی به عنوان برگزیده معرفی و تجليل شدند. در بخش داستان کودکان به زبان کُردی نیز داستان «په پووله» اثر سوما ابراهیم‌زاده از بوکان برگزیده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها